• العربية
  • English
  • فارسی
 
قال علی علیه السلام :

اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

   
 
 
 

تفاسیر تربیتی (2)


تفاسیر تربیتی در کتاب روشهای تفسیر قرآن

4- فى ظلال القرآن‏

تأليف سيد قطب (م 1386 ق)، به زبان عربى و دربردارنده تمامى آيات قرآن است. سيد قطب از عالمان اهل سنت و اشعرى‏مرام و صاحب آثارى، مانند التصوير الفنى فى القرآن و العدالة الاجتماعيه فى الاسلام است. او دانشمندى تأثيرگذار در بين گروهى از اعراب بود. سيد قطب به‏جهت تربيتى- اجتماعى در تفسير آيات، اهتمام ويژه داشته است. او معتقد بود كه خواننده قرآن نبايد سرگرم لغت، قرائات، كلام و فقه شود، بلكه مهم‏ترين اهداف تفسير قرآن مى‏بايست دريافت مسائل تربيتى و اجتماعى باشد.

سيد قطب از تفسيرهاى علمى و نقل اسرائيليات پرهيز كرده و وارد مسائل اختلافى كلامى و فقهى نشده است. او به علت مبارزات خود، در تفسير آيات، اهتمام خاصى به دعوت الهى قرآن در برابر ظلم، جهاد، انقلاب و حركت‏هاى اسلامى داشت و سبك تفسير حركتى را نگارش كرد و در آن به مسائل تربيتى و اجتماعى به شكل كامل پرداخت. «1»

5- پرتوى از قرآن‏

تأليف آيت اللّه سيد محمود طالقانى (م 1399 ق) از عالمان مبارز جهان تشيع، به زبان فارسى و شامل بخشى از آيات، از جمله سوره حمد تا بخشى از سوره نساء و جزء آخر قرآن است. طالقانى به نكات تربيتى و هدايتى در تفسير آيات، به دقت پرداخته و سعى كرده است از پرداختن به نكته‏هاى ادبى و كلامى پرهيز كند تا به هدف اصلى آيات كه اصلاح جامعه و انقلابى كردن آن است، برسد.

او از تفسيرهاى مجمع البيان، المنار و الجواهر استفاده برده و از آنها مطالبى را نقل‏
__________________________________________________
(1). ايازى، همان، ص 512.

روشهاى تفسير قرآن، ص: 275
-----------------------------------------------------------------------------

كرده است. در تفسير پرتوى از قرآن، به روايات و مباحث فقهى و كلامى به اختصار بسنده كرده و حقايق و معارف قرآن را درجهت رشد و تعالى انسان مى‏داند. «1»

-----------------------------------------------------
(1). همان، ص 192.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading