لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
تفاسیر تربیتی در کتاب روشهای تفسیر قرآن
4- فى ظلال القرآن
تأليف سيد قطب (م 1386 ق)، به زبان عربى و دربردارنده تمامى آيات قرآن است. سيد قطب از عالمان اهل سنت و اشعرىمرام و صاحب آثارى، مانند التصوير الفنى فى القرآن و العدالة الاجتماعيه فى الاسلام است. او دانشمندى تأثيرگذار در بين گروهى از اعراب بود. سيد قطب بهجهت تربيتى- اجتماعى در تفسير آيات، اهتمام ويژه داشته است. او معتقد بود كه خواننده قرآن نبايد سرگرم لغت، قرائات، كلام و فقه شود، بلكه مهمترين اهداف تفسير قرآن مىبايست دريافت مسائل تربيتى و اجتماعى باشد.
سيد قطب از تفسيرهاى علمى و نقل اسرائيليات پرهيز كرده و وارد مسائل اختلافى كلامى و فقهى نشده است. او به علت مبارزات خود، در تفسير آيات، اهتمام خاصى به دعوت الهى قرآن در برابر ظلم، جهاد، انقلاب و حركتهاى اسلامى داشت و سبك تفسير حركتى را نگارش كرد و در آن به مسائل تربيتى و اجتماعى به شكل كامل پرداخت. «1»
5- پرتوى از قرآن
تأليف آيت اللّه سيد محمود طالقانى (م 1399 ق) از عالمان مبارز جهان تشيع، به زبان فارسى و شامل بخشى از آيات، از جمله سوره حمد تا بخشى از سوره نساء و جزء آخر قرآن است. طالقانى به نكات تربيتى و هدايتى در تفسير آيات، به دقت پرداخته و سعى كرده است از پرداختن به نكتههاى ادبى و كلامى پرهيز كند تا به هدف اصلى آيات كه اصلاح جامعه و انقلابى كردن آن است، برسد.
او از تفسيرهاى مجمع البيان، المنار و الجواهر استفاده برده و از آنها مطالبى را نقل
__________________________________________________
(1). ايازى، همان، ص 512.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 275
-----------------------------------------------------------------------------
كرده است. در تفسير پرتوى از قرآن، به روايات و مباحث فقهى و كلامى به اختصار بسنده كرده و حقايق و معارف قرآن را درجهت رشد و تعالى انسان مىداند. «1»
-----------------------------------------------------
(1). همان، ص 192.