اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٨)
جهان نامرئی در قرآن و آفرینش و تأثیر آن بر جهان مرئی
چکیده :
مخلوقات کائنات ، به دو بخش" مرئی" و"نامرئی" تقسیم می شوند .آنچه با چشم سر" اِبصار" می شود " مرئی"و آنچه نمی شود موسوم به " نامرئی" است، تأثیرگذاری جهان نامرئی بر جهان مرئی و قدرت و تسلّط ماورایی که برای بشر ایجاد می کند او را به بیشتر دانستن و بهتر استفاده کردن تشویق می کند ، نامرئی بودن ، حس کنجکاوی انسان را ذاتاً تحریک می کند تا هرچه بیشتر از آن بداند و در آن وارد شود. تکنولوژی برتر عالم از آنِ ابر قدرتهایی است که از انرژی ها واشعه های ناپیدای هستی برخوردارند، از سویی دیگر،ضرورت پژوهش موضوعات به روز علمی درقرآن و نگاه تفسیری جدید ، اهمّیّت و ضرورت و کاربرد وهدف از این پژوهش،که تحقیقی بنیادی، کاربردی با روش گردآوری کتابخانه ای است را به اثبات می رساند.
تأکید ما بر مصادیقی ازجهان نامرئی است که با پدیده های جهان مرئی اعمّ از انسان ، حیوانات ، نباتات و جمادات در ارتباط مستقیم و در واقع مکمّل یکدیگرند، و از ورود به مباحث پدیده های " نامرئی محض" که در قلمرو" غیب" قرار می گیرد پرهیز شده است ، زیرا معتقدیم قبول عظمت بی نظیر همین مصادیق و تأیید نقش اساسی و حیاتی آنها ، خود مقدّمه ای منطقی برای پذیرش مصادیق محض جهان نامرئی و عالم غیب و ملکوت عالم است.
بدینسان ، سازگاری عمیق بین " علم و قرآن " که در ذات این دو نعمت بی بدیل نورانی وجود دارد ، اثبات می شود، و توجّه خاصّ انسان به افقهای نادیدنی هستی معطوف و سیر در آفاق وانفس محقّق و درنتیجه حقائق نامرئی در حدّ یقیین مورد اقرار منکرین حق طلب و قبول شکّاکین بی غرض واقع می گردد و راه انکار حقائق بطور کامل بر معاندین بسته می شود .
کلمات کلیدی:جهان مرئی،جهان نامرئی ، قرآن،علم، انسان، طبیعت ، آفرینش
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم
رساله دکتری در رشته علوم قرآن و حدیث
عنوان :
جهان نامرئی در قرآن و آفرینش
و تأثیر آن بر جهان مرئی
استاد راهنما
دکتر غلامحسین اعرابی
استاد مشاور
دکتر علی احمد ناصح
استادان داور : دکتر دیاری . دکتر نقیب زاده . دکتر مودب
نگارنده :
علی اکبر توحیدیان