المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب فیالحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)
اعجاز علمی قرآن :
6- رشد جنين:
خداوند متعال مىفرمايد: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ، خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ، يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِبِ». «انسان بايد نگاه كند كه از چه آفريده شده، از يك
______________________________
(1)- نازعات/ 30.
(2)- ذاريات/ 47.
(3)- آغاز و انجام جهان، ص 74.
آب جهنده آفريده شده، آبى كه خارج مىشود از پشت و سينهها» .
خداوند در آيه شريفه، اشاره به رشد و تكوين جنين انسان دارد و مىفرمايد او از آب جهنده آفريده شده، تعبير «دافق» حكايت از پرتاب شدن و بيرون جهيدن دارد و سپس مىفرمايد: از ميان صلب و ترائب خارج مىشود.
در آيه ديگر مىفرمايد: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ». «ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم» . آفرينش انسان از نطفه مخلوط، ممكن است اشاره به اختلاط نطفه مرد و زن و تركيب آنها باشد. تعبير امشاج، اشاره به تطورات رشد جنين دارد. وجود نطفه و تركيب آنها، و مراحل مختلف رشد آنها از شگفتى آفرينش است.
جنين در حالتى است كه در ميان كيسهاى بزرگ، در آبى غليظ، غوطهور است و خاصيت ضدضربه در مقابل انواع حركات دارد و در حالتى يكنواخت گرم و بى وزن است و از فشار دادن اعضاى مختلف جنين روى همديگر كه ممكن است موجب ضايعاتى شود، جلوگيرى مىكند .
خداوند در سوره قيامت مىفرمايد: «أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً، أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنى ثُمَّ كانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى» «آيا انسان گمان مىكند كه بيهوده و بىهدف رها مىشود، آيا او نطفهاى از منى كه در رحم ريخته مىشود، نبود؟ سپس بهصورت خون بسته در آمد و او را آفريد و موزون ساخت» .
قرآن در مورد جنين، كه در آن روز كشف نشده بود، تاكيد مىكند كه چگونه حيات پيدا مىكند و چگونه رشد مىنمايد و به بيان مراحل آن اشاره مىكند كه: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ
______________________________
(1)- طارق/ 5- 7.
(2)- انسان/ 2.
(3)- تفسير نمونه 25/ 340.
(4)- قيامت/ 36- 38.
فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ» «ما انسان را از عصارهاى از گل آفريديم، سپس آن نطفه را در قرارگاه مكين قرار داديم. سپس نطفه را بهصورت علقه (خون بسته) و علقه را بهصورت مضغه (چيزى شبيه گوشت جويده) و مضغه را بهصورت استخوانهائى درآورديم. از آن پس آن را آفرينش تازهاى ايجاد كرديم. بزرگ است خدائى كه بهترين خلقكنندگان است» .
در آيات مذكور، به مراحل شگفتآور سير نطفه و جنين در شكم مادر و چهرههاى گوناگون خلقت اشاره دارد كه هريك پس از ديگرى شكل مىگيرد. در علم جنينشناسى، هريك از مراحل مذكور، كاملا مورد مطالعه قرار مىگيرد و بر آن چه قرآن بيان داشته، آگاهى حاصل شده و روشن شده است كه جنين بعد از آنكه مرحله علقه و مضغه را سپرى كرد، سلولهاى آنها تبديل به سلولهاى استخوانى مىشود و بعد تدريجا عضلات و گوشتها روى آن را مىپوشاند و خداوند از آن تعبير مىنمايد به: «فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً» يعنى «آن مضعه را بهصورت استخوانهائى درآورديم».
در آخرين مرحله، اشاره به خلقت نهائى آن مىنمايد و از آن تعبير به «انشاء» مىنمايد كه: «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» «از آن پس آن را آفرينش تازهاى ايجاد كرديم». اين مرحله، رشد نهائى و ورود روح به جنين مىباشد كه از آن گاهى تعبير به نفخ روح شده است.
7- آب اصل حيات:
خداوند متعال مىفرمايد: «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ» «و هر چيز زندهاى را از آب قرار داديم، آيا ايمان نمىآورند» . در آيه شريفه، اشاره به اصل علمى حيات هر شيء از آب نموده است كه بيانگر آن است كه حيات همه موجودات زنده از آب است، اعم از گياهان و حيوانات. آغاز حيات و زندگى از آب است. قسمت عمده بدن انسان و بسيارى از حيوانات را آب تشكيل مىدهد. اگر
______________________________
(1)- مؤمنون/ 12- 15.
(2)- انبياء/ 30.
قرآن در آفرينش انسان هم تعبير به خاك و گِل مىكند، اشاره به همان تركيبى است كه از آب و خاك فراهم شده است.
خداوند فرموده است: وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ «خداوند هر جنبندهاى را از آبى آفريد» . و مىفرمايد: وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً «او كسى است كه از آب انسانى را آفريد» . كه بيانگر صورتگرى خلقت انسان از آب است و اشاره به آغاز حيات دارد كه از آب ناشى شده است.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 201