لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
اعجاز علمی قرآن :
6- رشد جنين:
خداوند متعال مىفرمايد: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ، خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ، يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِبِ». «انسان بايد نگاه كند كه از چه آفريده شده، از يك
______________________________
(1)- نازعات/ 30.
(2)- ذاريات/ 47.
(3)- آغاز و انجام جهان، ص 74.
آب جهنده آفريده شده، آبى كه خارج مىشود از پشت و سينهها» .
خداوند در آيه شريفه، اشاره به رشد و تكوين جنين انسان دارد و مىفرمايد او از آب جهنده آفريده شده، تعبير «دافق» حكايت از پرتاب شدن و بيرون جهيدن دارد و سپس مىفرمايد: از ميان صلب و ترائب خارج مىشود.
در آيه ديگر مىفرمايد: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ». «ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم» . آفرينش انسان از نطفه مخلوط، ممكن است اشاره به اختلاط نطفه مرد و زن و تركيب آنها باشد. تعبير امشاج، اشاره به تطورات رشد جنين دارد. وجود نطفه و تركيب آنها، و مراحل مختلف رشد آنها از شگفتى آفرينش است.
جنين در حالتى است كه در ميان كيسهاى بزرگ، در آبى غليظ، غوطهور است و خاصيت ضدضربه در مقابل انواع حركات دارد و در حالتى يكنواخت گرم و بى وزن است و از فشار دادن اعضاى مختلف جنين روى همديگر كه ممكن است موجب ضايعاتى شود، جلوگيرى مىكند .
خداوند در سوره قيامت مىفرمايد: «أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً، أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنى ثُمَّ كانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى» «آيا انسان گمان مىكند كه بيهوده و بىهدف رها مىشود، آيا او نطفهاى از منى كه در رحم ريخته مىشود، نبود؟ سپس بهصورت خون بسته در آمد و او را آفريد و موزون ساخت» .
قرآن در مورد جنين، كه در آن روز كشف نشده بود، تاكيد مىكند كه چگونه حيات پيدا مىكند و چگونه رشد مىنمايد و به بيان مراحل آن اشاره مىكند كه: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ
______________________________
(1)- طارق/ 5- 7.
(2)- انسان/ 2.
(3)- تفسير نمونه 25/ 340.
(4)- قيامت/ 36- 38.
فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ» «ما انسان را از عصارهاى از گل آفريديم، سپس آن نطفه را در قرارگاه مكين قرار داديم. سپس نطفه را بهصورت علقه (خون بسته) و علقه را بهصورت مضغه (چيزى شبيه گوشت جويده) و مضغه را بهصورت استخوانهائى درآورديم. از آن پس آن را آفرينش تازهاى ايجاد كرديم. بزرگ است خدائى كه بهترين خلقكنندگان است» .
در آيات مذكور، به مراحل شگفتآور سير نطفه و جنين در شكم مادر و چهرههاى گوناگون خلقت اشاره دارد كه هريك پس از ديگرى شكل مىگيرد. در علم جنينشناسى، هريك از مراحل مذكور، كاملا مورد مطالعه قرار مىگيرد و بر آن چه قرآن بيان داشته، آگاهى حاصل شده و روشن شده است كه جنين بعد از آنكه مرحله علقه و مضغه را سپرى كرد، سلولهاى آنها تبديل به سلولهاى استخوانى مىشود و بعد تدريجا عضلات و گوشتها روى آن را مىپوشاند و خداوند از آن تعبير مىنمايد به: «فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً» يعنى «آن مضعه را بهصورت استخوانهائى درآورديم».
در آخرين مرحله، اشاره به خلقت نهائى آن مىنمايد و از آن تعبير به «انشاء» مىنمايد كه: «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» «از آن پس آن را آفرينش تازهاى ايجاد كرديم». اين مرحله، رشد نهائى و ورود روح به جنين مىباشد كه از آن گاهى تعبير به نفخ روح شده است.
7- آب اصل حيات:
خداوند متعال مىفرمايد: «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ» «و هر چيز زندهاى را از آب قرار داديم، آيا ايمان نمىآورند» . در آيه شريفه، اشاره به اصل علمى حيات هر شيء از آب نموده است كه بيانگر آن است كه حيات همه موجودات زنده از آب است، اعم از گياهان و حيوانات. آغاز حيات و زندگى از آب است. قسمت عمده بدن انسان و بسيارى از حيوانات را آب تشكيل مىدهد. اگر
______________________________
(1)- مؤمنون/ 12- 15.
(2)- انبياء/ 30.
قرآن در آفرينش انسان هم تعبير به خاك و گِل مىكند، اشاره به همان تركيبى است كه از آب و خاك فراهم شده است.
خداوند فرموده است: وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ «خداوند هر جنبندهاى را از آبى آفريد» . و مىفرمايد: وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً «او كسى است كه از آب انسانى را آفريد» . كه بيانگر صورتگرى خلقت انسان از آب است و اشاره به آغاز حيات دارد كه از آب ناشى شده است.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 201