• العربية
  • English
  • فارسی
 
حضرت مهدی(عج) :

اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است. (کمال‌الدین، ج ٢، ص ٤٨٥)

   
 
 
 

اعجاز علمی قرآن :


اعجاز علمی قرآن :
6- رشد جنين:
خداوند متعال مى‏فرمايد: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ، خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ، يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِبِ». «انسان بايد نگاه كند كه از چه آفريده شده، از يك‏
______________________________
(1)- نازعات/ 30.
(2)- ذاريات/ 47.
(3)- آغاز و انجام جهان، ص 74.
آب جهنده آفريده شده، آبى كه خارج مى‏شود از پشت و سينه‏ها» .
خداوند در آيه شريفه، اشاره به رشد و تكوين جنين انسان دارد و مى‏فرمايد او از آب جهنده آفريده شده، تعبير «دافق» حكايت از پرتاب شدن و بيرون جهيدن دارد و سپس مى‏فرمايد: از ميان صلب و ترائب خارج مى‏شود.
در آيه ديگر مى‏فرمايد: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ». «ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم» . آفرينش انسان از نطفه مخلوط، ممكن است اشاره به اختلاط نطفه مرد و زن و تركيب آنها باشد. تعبير امشاج، اشاره به تطورات رشد جنين دارد. وجود نطفه و تركيب آنها، و مراحل مختلف رشد آنها از شگفتى آفرينش است.
جنين در حالتى است كه در ميان كيسه‏اى بزرگ، در آبى غليظ، غوطه‏ور است و خاصيت ضدضربه در مقابل انواع حركات دارد و در حالتى يك‏نواخت گرم و بى وزن است و از فشار دادن اعضاى مختلف جنين روى همديگر كه ممكن است موجب ضايعاتى شود، جلوگيرى مى‏كند .
خداوند در سوره قيامت مى‏فرمايد: «أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً، أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنى‏ ثُمَّ كانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى» «آيا انسان گمان مى‏كند كه بيهوده و بى‏هدف رها مى‏شود، آيا او نطفه‏اى از منى كه در رحم ريخته مى‏شود، نبود؟ سپس به‏صورت خون بسته در آمد و او را آفريد و موزون ساخت» .
قرآن در مورد جنين، كه در آن روز كشف نشده بود، تاكيد مى‏كند كه چگونه حيات پيدا مى‏كند و چگونه رشد مى‏نمايد و به بيان مراحل آن اشاره مى‏كند كه: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ
______________________________
(1)- طارق/ 5- 7.
(2)- انسان/ 2.
(3)- تفسير نمونه 25/ 340.
(4)- قيامت/ 36- 38.
فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ» «ما انسان را از عصاره‏اى از گل آفريديم، سپس آن نطفه را در قرارگاه مكين قرار داديم. سپس نطفه را به‏صورت علقه (خون بسته) و علقه را به‏صورت مضغه (چيزى شبيه گوشت جويده) و مضغه را به‏صورت استخوانهائى درآورديم. از آن پس آن را آفرينش تازه‏اى ايجاد كرديم. بزرگ است خدائى كه بهترين خلق‏كنندگان است» .
در آيات مذكور، به مراحل شگفت‏آور سير نطفه و جنين در شكم مادر و چهره‏هاى گوناگون خلقت اشاره دارد كه هريك پس از ديگرى شكل مى‏گيرد. در علم جنين‏شناسى، هريك از مراحل مذكور، كاملا مورد مطالعه قرار مى‏گيرد و بر آن چه قرآن بيان داشته، آگاهى حاصل شده و روشن شده است كه جنين بعد از آن‏كه مرحله علقه و مضغه را سپرى كرد، سلولهاى آنها تبديل به سلولهاى استخوانى مى‏شود و بعد تدريجا عضلات و گوشتها روى آن را مى‏پوشاند و خداوند از آن تعبير مى‏نمايد به: «فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً» يعنى «آن مضعه را به‏صورت استخوانهائى درآورديم».
در آخرين مرحله، اشاره به خلقت نهائى آن مى‏نمايد و از آن تعبير به «انشاء» مى‏نمايد كه: «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» «از آن پس آن را آفرينش تازه‏اى ايجاد كرديم». اين مرحله، رشد نهائى و ورود روح به جنين مى‏باشد كه از آن گاهى تعبير به نفخ روح شده است.
7- آب اصل حيات:
خداوند متعال مى‏فرمايد: «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ» «و هر چيز زنده‏اى را از آب قرار داديم، آيا ايمان نمى‏آورند» . در آيه شريفه، اشاره به اصل علمى حيات هر شي‏ء از آب نموده است كه بيانگر آن است كه حيات همه موجودات زنده از آب است، اعم از گياهان و حيوانات. آغاز حيات و زندگى از آب است. قسمت عمده بدن انسان و بسيارى از حيوانات را آب تشكيل مى‏دهد. اگر
______________________________
(1)- مؤمنون/ 12- 15.
(2)- انبياء/ 30.
قرآن در آفرينش انسان هم تعبير به خاك و گِل مى‏كند، اشاره به همان تركيبى است كه از آب و خاك فراهم شده است.
خداوند فرموده است: وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ «خداوند هر جنبنده‏اى را از آبى آفريد» . و مى‏فرمايد: وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً «او كسى است كه از آب انسانى را آفريد» . كه بيانگر صورتگرى خلقت انسان از آب است و اشاره به آغاز حيات دارد كه از آب ناشى شده است.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 201



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading