• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـحضرت مهدی(ع) :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر «امام باقر عليه السّلام»


امام محمد باقر عليه السّلام آن شكافنده علوم، در مورد فراگيرى قرآن همه علوم و مطالب لازم را و اينكه خداوند هر امرى را كه در هدايت انسان مورد نياز بوده است، براى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم در قرآن نازل نموده است و اينكه از جمله اعجاز قرآن، آن است كه دربرگيرنده همه مطالب گرانسنگ و بى‏بديل هست، مى‏فرمايد:
1- ان اللّه لم يدع شيئا تحتاج اليه الامّة الى يوم القيامة الّا انزله فى كتابه و بيّنه لرسوله و جعل لكل شى حدّا و جعل عليه دليلا يدل عليه . خداوند از هيچ امرى كه مورد نياز امت تا روز قيامت بوده است، فروگذار ننموده است، مگر آن‏كه، آن را در كتابش بر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرو فرستاده و براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم بيان داشته است. خداوند براى هر چيزى، حدّى قرار داده و براى آن راهنمائى، كه بر او دلالت نمايد.
در مورد ديگرى نيز از حضرت باقر عليه السّلام روايت شده كه حضرت در مورد قرآن و عجائب آن مى‏فرمايند كه قرآن با گذر زمان فرسوده و كهنه نمى‏شود و همواره مطالب قرآن در هر عصر و زمان نو و شاداب است و مى‏فرمايد:
2- و لو انّ الاية اذا نزلت فى قوم ثم مات اولئك القوم ماتت الآية، لما بقى من القرآن شى و لكنّ القرآن يجرى اوّله على آخره، مادامت السماوات و الارض » اگر هر آيه‏اى از قرآن هنگامى‏كه در مورد قومى، نازل مى‏شد و آن قوم سپس مى‏مردند، آن آيه هم بى‏اثر و مهمل مى‏شد، از قرآن چيزى باقى نمى‏ماند. بلكه قرآن اين‏چنين نيست و آيات نخستينش با آيات آخر، مرتبط است و تا زمانى كه آسمان و زمين برپا است قرآن، پويا، زنده و قابل عمل است.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading