• العربية
  • English
  • فارسی
 
قال علی علیه السلام :

اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

   
 
 
 

بررسى سندى حديث سبعة احرف نزد علماى شيعه‏ (1)


بررسى سندى حديث سبعة احرف نزد علماى شيعه‏

براى تبيين جايگاه روايات مذكور نزد علماى شيعه و بررسى اعتبار آنها، نخست رجال و راويان در سند آنها مورد بررسى واقع مى‏شود.
با توجه به آن چه گذشت، تنها يك روايت از مجموعه روايات حديثى شيعه، مى‏توانست در موضوع نزول الفاظ قرآن بر هفت حرف، مؤيدى بر روايات اهل سنت باشد كه سند آن چنين است:

صدوق، عن محمّد بن ماجيلويه قال: حدثني محمّد بن يحيى العطار، عن محمد بن أحمد، عن أحمد بن هلال، عن عيسى بن عبد اللّه الهاشمي، عن أبيه (عبد اللّه بن محمد)، عن آبائه (محمد بن عمر بن علي بن ابي طالب) قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: أتاني ....

در بررسى نگارنده، وثاقت راويان ذيل ثابت نشده است:

1. احمد بن هلال: او ابو جعفر عبرتائى متولد 180 و متوفاى 267 مى‏باشد. اكثر اقوال در مورد وى، حكايت از عدم اثبات وثاقت وى مى‏كند. شيخ طوسى در مورد وى مى‏گويد: «او اهل غلو، و در دين و اعتقاد مورد اتهام است.» «2» و در تهذيب در مورد او مى‏گويد: «روايات او مورد عمل نيست.» «3» در استبصار نيز مى‏گويد: «او فاسد المذهب است و احاديثى كه تنها او نقل كرده باشد، مورد توجه نيست.» «4»

شيخ صدوق در مورد او مى‏گويد: «او از ناصبين است و روايات او مورد تمسك نيست.» «5»
__________________________________________________
(1) بحار الانوار، ج 90، ص 4 و 97. به نقل از رسالة النعمانى فى صنوف القرآن.
(2) شيخ طوسى، فهرست، ص 36، رقم 97.
(3) تهذيب، ج 9، ص 204، ذيل ح، 812.
(4) استبصار، ج 3، ص 28، ذيل ح، 90.
(5) معجم رجال الحديث، ج 2، ص 350.
------------------------------------------------------------------------

نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 242
--------------------------------------------------------------------------------------

نجاشى: «در مورد او نكوهش‏هايى از امام عسكرى عليه السّلام شنيده شده است. «1» علامه ابن داود: «روايات او مقبول نيست.» «2»

صاحب معالم: «ضعف او روشن است.» «3»

اردبيلى: «او از غلات است و روايات او مقبول نيست.» «4»

مامقانى: «حق اين است كه روايات او پذيرفته شده نيست.» «5»

آية اللّه خوئى: «بدون ترديد او از جهت اعتقاد، فاسد بوده است.» «6»

2. عيسى بن عبد اللّه الهاشمى: او مردد بين دو نفر است كه حكم به وثاقت او را مشكل نموده است. آية اللّه خوئى: «ظاهرا او مردد بين دو نفر است كه ظاهر كلام شيخ و برقى هم چنين است ... و به وثاقت آن نمى‏توان حكم نمود.» «7»

3. عن أبيه (عبد اللّه بن محمد): علامه مامقانى در وثاقت او، ترديد مى‏نمايد و مى‏گويد: «گر چه امامى است، ولى مجهول و از نظر وثاقت ناشناخته است.» «8»

4. عن آبائه (عمر بن علي بن أبي طالب): مامقانى در مورد وى توقف مى‏كند و مى‏گويد: «شناخت و وثاقت او براى من حاصل نشده است.» «9» و آية اللّه خوئى مى‏گويد: «زيرا صدوق رواياتى را از او به على بن ابى طالب عليه السّلام مى‏رساند، و لكن اثر وضع و جعل در روايات او، آشكار است.» «10»

با تأمل در سند تنها روايت مؤيد بر سخن اهل سنت در سبعة احرف، مى‏توان گفت‏
__________________________________________________
(1) رجال نجاشى، ص 83، رقم 199.
(2) علّامه حلّى، خلاصة الاقوال، ص 202.
(3) التحرير الطاووسى، ص 65.
(4) محقق اردبيلى، جامع الرواة، ج 1، ص 74.
(5) تنقيح المقال، شماره 573.
(6) معجم رجال الحديث، ج 2، ص 354.
(7) همان، ج 13، ص 201.
(8) مامقانى، تنقيح المقال، شماره 7060.
(9) همان، شماره 9024.
(10) معجم رجال الحديث، ج 13، ص 47.

--------------------------------------------------------------------------------------

نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 243

--------------------------------------------------------------------------------------------

كه از مجموع هفت نفر راوى در سلسله سند آن، وثاقت چند نفر از آنها، براى همه يا جمعى از علما ثابت نشده است. دو نفر از آنها مورد تضعيف واقع شده‏اند كه آنان، احمد بن هلال و عمر بن على (آبائه) مى‏باشند.

لذا حديث مذكور از جهت سند، معتبر به حساب نمى‏آيد. ضمن آن كه اساسا روايت مذكور هيچ دلالتى بر نزول قرآن بر هفت حرف ندارد، بلكه در آن بحث از قراآت بر هفت حرف است.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading