برای تعجیل فَرَج زیاد دعا کنید، زیرا همین دعا کردن، فَرَج و گشایش شماست.
آغاز اختلاف را بايد از زمان خلفا به ويژه خليفه دوم، دانست. زيرا در زمان حيات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اگر كسى دچار اختلاف قرائت مىشد، حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله آن را تصحيح مىنمود. لكن برخى از صحابه، هر كدام پس از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر اساس روايتى از آن حضرت، قرائتى را برگزيد.
مهمترين علت اختلاف قراآت را بايد در نگارش و اختلاف مصاحف بلاد جست و جو كرد. زيرا مردم هر بلادى خود را ملتزم به قرائت مصاحف خود
__________________________________________________
(1) همان، ص 15.
نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 173
مىدانستند. هر قارى براى خود قرائتى را بر مىگزيد. گر چه هدف از ارسال مصاحف توسط عثمان به بلاد، توحيد مصاحف و يكسان نمودن آنها بود، اما مصاحف بر يك سبك تنظيم نشدند و هر كدام با ديگرى در برخى از كلمات، حروف، اعراب و ...
متفاوت بود. مصحف مدنى غير از مصحف مكى و آنها غير از مصحف كوفى بودند.
لذا اختلاف آنها را مىتوان سرآغازى براى قرائتهاى متعدد بعدى شمرد. آية اللّه معرفت در اين باره مىنويسند:
اختلاف مصاحف، جزء مهمترين علل ايجاد اختلاف در قراآت پس از نزول بود و خود باب جديدى را در حيات مسلمين براى تعدد قراآت گشود. قراى هر بلادى- طبعا- خود را ملتزم به قرائتى مىدانستند كه منتسب به نص مصحف آنان بود و لذا قرائت مكه، مدينه، بصره، كوفه و شام، شكل گرفت و اين چنين ... اختلافى كه از آن گريزان بودند، دامنگيرشان شد. «1»
با بررسى تاريخى، روشن مىگردد كه عوامل اختلاف قراآت مربوط به دوران حيات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نيست و آنها را در دوران صحابه پس از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بايد جست.
زيرا اختلاف صحابه در جمع و تدوين قرآن و گاهى بر سر قرائت آن، در ميان قاريان، اختلاف پديد آورد، و هر كسى بر قرائت خويش حجّت و استدلال مىكرد.
از اين رو عثمان تصميم گرفت، قرائت واحدى را از طريق مصحف واحدى در سرتاسر بلاد اسلامى رواج دهد؛ مصحفى كه با قرائت واحد و يكسان و متحد الشكل باشد. اين امر چندان توفيق نيافت و هر مصحفى با مصحف ديگر از تمام جهات متحد الشكل نشد. در نتيجه آن همه اهتمام براى يكى نمودن مصاحف، بىثمر ماند.
گر چه اختلاف مصاحف با آن حجم بزرگ تا حدى طبيعى بود، امّا برخى از مصاحف حتى قبل از مقابله با ديگر مصاحف، به منطقه و بلاد خاصى ارسال شد.
__________________________________________________
(1) التمهيد فى علوم القرآن، ج 1، ص 349.
نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 174
عسقلانى در فتح البارى به اين نكته اشاره مىكند كه عثمان در ارسال مصحف كوفه تعجيل نمود. زيرا مطلع شد كه در كوفه قرائت عبد اللّه بن مسعود جريان دارد. «1» ابن عامر مقرى شام (م 118 ه. ق) خود كتابى تحت عنوان اختلاف مصاحف الشام و الحجاز العراق «2» دارد كه در آن به اختلاف مصاحف و بررسى آنها پرداخته است. اين اختلاف، گر چه گسترده نبوده است، ليكن در نخستين گام نشر و كتابت قرآن، زمينه پيدايش اختلاف قراآت را فراهم آورد. شمارى از آنها بدين قرار است:
الف) آيه 100 سوره توبه: وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهارُ. در مصحف مكّه كلمه «من» را اضافه دارد؛ يعنى تجرى من تحتها الانهار. طبرسى در ذيل آيه شريفه مىگويد:
ابن كثير به تنهايى «من تحتها» خوانده است و در مصاحف مكه هم چنين است. ليكن ديگران بدون «من» خواندهاند. ساير مصاحف هم بدون «من» است. «3»
ب) در آيه 133 آل عمران: وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ. در مصحف كوفه و بصره با «واو» و در مصحف مدينه بدون «واو» (سارعوا ...) هست. طبرسى در ذيل آيه شريفه مىگويد:
اهل مدينه و شام «سارعوا» را بدون «واو» خواندهاند و بقيه با «واو» و هم چنين در مصاحف آنان. «4»
زمخشرى هم مىگويد: «در مصاحف اهل مدينه و شام: سارعوا بدون واو و ديگران با واو قرائت نمودهاند.» «5»
ج) آيه 22 يونس: هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ. در مصحف عراق «يسيّركم» آمده است و در مصحف مدينه و شام «ينشركم». طبرسى مىفرمايد:
__________________________________________________
(1) فتح البارى، ج 9، ص 18.
(2) ابن نديم، الفهرست، ص 39.
(3) مجمع البيان، ج 5، ص 97.
(4) همان، ج 2، ص 835.
(5) الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج 1، ص 415.
نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 175
و ينشركم با نون و شين از واژه «نشر» قرائت ابو جعفر و ابو عامر است و بقيّه «يسيّركم» با سين و ياء از «تيسير». «1»
زمخشرى مىنويسد: «زيد بن ثابت هم، ينشركم به مانند قوله تعالى: فانشروا فى الأرض خوانده است.» «2»
ابى عمر سعيد الدانى گفته است: «ابن عامر ينشركم فى البرّ و البحر با نون و شين خوانده است و بقيّه با سين و ياء خواندهاند.» «3»
موارد اختلاف مصاحف در كتابهاى النشر فى القراءات العشر و التيسير فى القراءات و بحث قراآت در تفاسير به ويژه بحث القراءة در تفسير مجمع البيان، ذكر شده است.
آية اللّه معرفت در كتاب التمهيد، جدول اختلاف نسخ مصاحف را ترسيم نموده است كه در آن اختلاف بين مصاحف كوفه، و بصره و شام با مصحف امام در مدينه، ذكر شده است. «4»
تهيه آن مصاحف هفتگانه و ارسال آنها به بلاد مهم مسلمين به همراه قارى خاص، زمينه گسترش قراآت را بيشتر نمود و اگر تا قبل از آن، اختلاف بر قرائت صحابه بود، از آن پس اختلاف در خود مصاحف پديدار شد. سؤال مهمى كه در اينجا رخ مىنمايد، اين است كه اگر اختلاف قراآت در زمان رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله شكل نگرفته است- كه چنين بوده است- چه ربطى بين تعدّد قراآت و تعدّد نزول قرآن است؟ آيا مىتوان تعدّد قراآت را منسوب به تعدّد نزول دانست؟ براى تبيين علل اختلاف قراآت و بررسى علل آن به شكل جزئىتر مىتوان به علل ذيل اشاره نمود:
__________________________________________________
(1) مجمع البيان، ج 5، ص 151.
(2) الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج 2، ص 338.
(3) التيسير فى القراءات السبع، ص 121.
(4) التمهيد فى علوم القرآن، ج 1، ص 353- 354.
نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 176