معتبرترين قرائت
پس از اين كه روشن گشت، هيچ يك از قراآت به حد تواتر نرسيدهاند، بايد به اين نكته پرداخت كه كدام يك از اعتبار و حجيت بيشترى برخوردار و مورد اتفاقند. گر چه جمهور علما قائل به جواز قراآت سبعه هستند و در نماز هر يك از آنها جايز شمردهاند و برخى گفتهاند هر قرائتى كه موافق با رسم الخط عربى و مصاحف عثمانى باشد و از صحت سند برخوردار باشد، حجّت است و مىتوان فتوا به جواز آن قرائت در نماز داد، هر چند خارج از سبعه باشد، اما قرائت مورد اتفاق مسلمانان كه از اعتبار بيشترى برخوردار بوده است، قرائت عاصم
__________________________________________________
(1) ابن جزرى، النشر فى القراءات العشر، ج 1، ص 13.
به روايت حفص است. زيرا:
الف) اسنادى كه ذهبى در قرائت عاصم به روايت حفص از حضرت على عليه السّلام مىآورد، عالى السند است. «1»
ب) عاصم از عبد الرحمن سلمى، در قرائت تخطى نكرده است و او نيز از حضرت على عليه السّلام در قرائت، تخطّى ننموده است.
ج) حفص و عاصم و عبد الرحمن سلمى، كاملا مورد اعتماد و اطمينانند.
لذا قرائت عاصم، رايج، متعارف و مورد اتفاق همه مسلمانان و صحيح است و بعيد نيست كه با توجه به نزول واحد قرآن و اين كه قرآن در هنگام نزول داراى يك قرائت بيش نبوده است، در موارد اختلاف قرّا، قرائت عاصم، صحيحترين قرائت يا نزديكترين قرائت به قرائت صحيح باشد. زيرا آن قرائت، بدون هيچ گونه تغييرى و اجتهادى از حضرت على عليه السّلام نقل شده و در پيدايش بقيه قراآت، اجتهاد قرّا، نقش مهمى را دارد.
ابن جزرى به نقل از يحيى بن معين مىگويد:
روايت صحيح، قرائت عاصم به روايت حفص مىباشد. «2»
ابن شهر آشوب نيز مىگويد:
امّا عاصم بر ابو عبد الرحمن سلمى قرائت كرده و ابو عبد الرحمن سلمى مىگويد كه همه قرآن را بر على بن ابى طالب عليه السّلام قرائت نمودم. پس فصيحترين قراآت، قرائت عاصم است كه مطابق با اصل آورده شده است. «3»
نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 193
قرائت حفص از عاصم یکی از دو روایت از قرائت عاصم از قراء سبعه (قاریان هفتگانه قرآن) است. این قرائت، قرائت متداول قرآن در میان مسلمانان جهان است و حرکت های حروف در قرآن های چاپ حاضر بر اساس آن می باشد.
محمد هادی معرفت معتقد است قرائت عاصم در تمام دورههای تاریخ، قرائتی بوده که بر همه قرائتها ترجیح داشته و بین عامه مسلمانان رواج داشته و همگان بدان توجه داشته اند.
محمد هادی معرفت در این خصوص می گوید: از طرف دیگر، حفص که قرائت عاصم را در مناطق مختلف رواج داده به انضباط و استواری شایستهای معروف بود و از این جهت همه مسلمانان علاقهمند بودند تا قرائت عاصم را به خصوص از وی اخذ کنند. علاوه بر آن که حفص، اعلم اصحاب عاصم نسبت به قرائت او بوده و در حفظ و ضبط قرائت عاصم بر ابوبکر بن عیاش، هم ردیف خود پیشی گرفته بود
دانشنامه اسلامی . قرائت حفص از عاصم