• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـحضرت مهدی(ع) :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 

نقد قرآنیان شیعه در به کارگیری روش تفسیری قرآن به سنت


نقد قرآنیان شیعه در به کارگیری روش تفسیری قرآن به سنت

چکیده:
قرآنیان نام جریانی فکری است که با تکیه بر وحدت امت
اسلامی و شعار بازگشت به قرآن، در نیمه دوم قرن
سیزدهم هجری، تحت تأثیر اندیشه های اصلاحی سید
جمال الدین اسدآبادی و شیخ هادی نجم آبادی، توسط یکی
از شاگردان ایشان به نام سید اسدالله خرقانی شکل گرفت
و به وسیله دیگرانی همچون شریعت سنگلجی، یوسف
شعار، برقعی، قلمداران و حسینی طباطبایی ادامه یافت.
این گروه که قرآن را در بخش اعتقادات، کافی و بی نیاز از
سنت می دانند و سنت را تنها در بخش احکام و مجملات
قرآن به عنوان مبین آیات، معتبر می شمارند، برای پذیرش
روایات، ملاک هایی همچون: موافقت آن با قرآن و عقل
قطعی و متواتر بودن و مورد اتفاق بودن روایت را مطرح
می کنند. اما با مراجعه به برداشت های تفسیری آنان
مشخص می شود که این ملاک ها گاهی از سوی خود
ایشان هم رعایت نشده و برخی از آنها در تفسیر آیات
قرآن به سنت از روایاتی بهره گرفته اند که نه با قرآن و
عقل سازگار است و نه از وصف مورد اتفاق و قطعی و
متواتر بودن برخوردار است. در این پژوهش، کوشش شده
نادرستی دیدگاه و روش آنها بیان شود.
کلیدواژه ها: قرآنیان شیعه، روش تفسیری، قرآن و سنت.

سید رضا مؤدب . استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم. Moadab_r111@yahoo.com
جعفر نکونام . دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
علی تصدیقی شاهرضائی . دانشجوی دکتری دانشگاه قم.

AttachmentSize
قرآنیان شیعه در به کارگیری روش تفسیری قرآن به سنت.pdf611.93 KB


 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading