• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام مهدى عليه السلام : :

أنَا بَقِيَّةُ اللّه ِ في أرضِهِ و خَليفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَيكُم ؛ حديث
امام مهدى عليه السلام :من يادگار خدا در زمين و جانشين و حجّت او بر شما هستم .

   
 
 
 

«آيا تطبيق آيات قرآن بر اكتشافات علمى صحيح است؟» ( اعجاز قرآن )


«آيا تطبيق آيات قرآن بر اكتشافات علمى صحيح است؟» ( اعجاز قرآن )
در بررسى پاسخ اين پرسش مى‏بايد به دو ديدگاه اشاره شود: برخى چنان راه افراط را پيش گرفته‏اند كه آيات قرآن را با كمترين تناسب، بر يك سلسله فرضيات علمى و نه حقائق مسلم و قطعى، تطبيق كرده‏اند و به گمان خود، خدمتى در شناسائى قرآن نموده‏اند. درحالى‏كه اين‏چنين تصورى صحيح به نظر نمى‏رسد زيرا فرضيات علمى همواره در حال تغيير و تحول است و قرآن يك واقعيت ثابت.
تطبيق آن بر يك سلسله امور متغير، منطقى نيست و نه خدمتى به علم و نه به دين است.
در برابر اين دسته، گروه ديگرى راه تفريط را پيموده‏اند و معتقد شده كه به هيچ وجه ما حق نداريم تا مسائل علمى را هرچند، هرقدر مسلم و قطعى باشد بر آيات قرآن، هرچه قدر روشن و صريح باشد، تطبيق دهيم. اين تعصب نيز كاملا غير منطقى به نظر مى‏رسد.
امّا مواردى كه از حالت فرضيه خارج شده و در نظر دانشمندان علوم تجربى، يك اصل علمى مسلم گرديده است و در آيات هم بر آن دلالتى وجود دارد، تطبيق آيات قرآن بر آنها، به نظر درست مى‏رسد و نشانى از بيان عظمت قرآن در مسائل علمى دارد و چرا بايد از تطبيق آنها بر مسائل علمى، سر باز زنيم، البته هر تطبيقى مى‏بايد همراه با روش صحيح، در برداشت از الفاظ، مثل كمك از قواعد ادبى در استنباط معانى باشد
«يادآورى چند نكته»
در پايان بحث اعجاز، مناسب است تا چند نكته، به‏صورت پرسش و پاسخ مطرح گردد:
س: آيا ادعاى معجزه، در خود قرآن وجود دارد يا مسلمين آن را از قرآن استنباط نموده‏اند؟
ج: قرآن در ضمن آيات تحدى، به معجزه بودن خود اعتراف نموده است و
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 203
آن را امرى فوق العاده دانسته كه در توان بشر نيست تا به مانند آن را بياورد.
س: آيا بعض قرآن نيز مى‏تواند معجزه باشد؟
ج: بله. همچنانكه كلّ قرآن معجزه است، بخشى از آن، مانند يك سوره نيز معجزه است و در آيات تحدّى، آوردن به مثل يك سوره نيز مورد تحدّى واقع شده است.
س: آيا اعجاز قرآن در يك وجه منحصر است؟
ج: خير. اعجاز قرآن محدود به وجه خاصى نشده است. البته ممكن است هر دانشمندى اعجاز مربوط به دانش خود را درك نمايد؛ گرچه بعضى از وجوه اعجاز قرآن براى جمعى روشن‏تر است. و براساس نظرات دانشمندان اسلامى، اعجاز قرآن مربوط به همه وجوه آن در كنار هم مى‏باشد.
س: چرا در قرآن شعر نيست؟
ج: در تعريف شعر گفته شده كه: أحسنها أكذبها. يعنى بهترين شعر آن است كه در آن تخيل و دورغ‏پردازى به اوج خود رسيده باشد كه چنين خصوصيتى با شأن قرآن مناسب نيست. در شعر افراط در مدح و مبالغه در مذمت و ترسيم باطل به شكل حق و ... است كه هيچ‏كدام، مناسب قرآن‏كه كتاب هدايت است، نيست.
س: اعجاز ديگر كتب آسمانى چگونه بوده است؟
ج: ديگر كتب آسمانى مانند تورات و انجيل و ... از جهت فصاحت و بلاغت، معجزه نبوده‏اند و تحدّى هم به آنها نيز نشده است و نظم و تأليف و بيان آنها نيز، فوق العاده نبوده است؛ ولى در صورتيكه متضمن خبر غيبى بوده‏اند يا از ديگر جهات، برجستگى داشته‏اند، مى‏توانسته‏اند معجزه باشند و اگر معجزه هم بوده‏اند به زمان نزول خود اختصاص داشته، برخلاف قرآن كه معجزه هر عصرى و از جهات متفاوت، معجزه مى‏باشد.
قابل ذكر است كه اكنون، كتاب مقدس‏ كه شامل تورات و انجيل مى‏باشد،
______________________________
(1)-elbib yloH ehT .
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 204
دستخوش تحريفها شده است و داراى مطالب نادرست، مثل نسبت دروغ به خدا ، نسبت جهل به خدا ، نسبت حسد به خدا ، نسبت جسم به خدا و ... مى‏باشد.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading