• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـ حضرت مهدی(ع): :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.

من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 

اختتاميه سومين كنگره بين المللي امام رضا (ع) و علوم روز


دبير علمي كنگره بين المللي امام رضا (ع) و علوم روز گفت: اين كنگره تلاش دارد تا علاوه بر گفتمان‌سازي، مرجعيت ائمه اطهار (ع) به ويژه عالم آل محمد (ص) را در دانش ‌‌ها و علوم روز معرفي كند.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر سيد رضا مؤدب، در آيين افتتاحيه سومين كنگره بين‌المللي امام رضا(ع) و علوم روز كه با حضور پژوهشگران ملي و بين المللي و دانشجويان در سالن شهيد سليماني واحد خواهران دانشگاه بين المللي امام رضا (ع) برگزار شد، عنوان كرد: در قالب برنامه هاي علمي اين كنگره بيش از 40 نشست علمي با حضور پيشتازان علمي در رشته هاي مختلف، كرسي هاي ملي آزادانديشي دانشجويي با حضور دانشجويان دانشگاه هاي مختلف و كارگاه هاي روش تحقيق در پژوهش مبتني بر تعاليم حضرت رضا(ع) جهت هدايت دانشجويان و پژوهشگران برگزار شد.

وي با اشاره به ارسال بيش از 500 مقاله علمي به دبيرخانه برگزاري كنگره امام رضا (ع) و علوم روز، خاطرنشان كرد: در قالب برنامه هاي اختتاميه اين كنگره طي دو روز توسط پژوهشگران و انديشمندان علوم مختلف مقالات برگزيده ارايه مي شود كه ارائه اين مقالات فرصت علمي و تبادل نظر خوبي در اختيار محققان و پژوهشگران قرار داده است.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمين مودب، اين كنگره تلاش دارد تا علاوه بر گفتمان‌سازي، مرجعيت ائمه اطهار (ع) به ويژه عالم آل محمد (ص) را در دانش ‌‌ها و علوم روز معرفي كند.

دبير علمي كنگره بين المللي امام رضا(ع) و علوم روز در ادامه كتاب «عيون اخبار الرضا» را از بهترين آثار با محوريت امام رضا(ع) ذكر كرد و افزود: اين اثر در قرن چهارم هجري و توسط شيخ صدوق با موضوع زندگي و سيره حضرت نگاشته شده است كه دريايي از معارف است كه مي‌تواند بخشي از آن ها مربوط به علوم روز باشد.

رئيس دانشگاه الهيات قم، حضور امام رضا( ع) در خراسان را زمينه ساز توسعه تمدن اسلامي در ايران عنوان كرد و گفت: حضرت رضا(ع) حدود سه سال از عمر با بركت خود را در ايران سپري كردند و به واسطه گفتگو ها و مناظراتي كه با مذاهب مختلف، اهل كلام و گروه هاي اجتماعي داشتند، دوران طلايي را بوجود آورد تا ايشان مبتني بر مسايل روز نكات ارزشمندي را بيان كنند.

وي در بخش ديگر سخنان خود گفت: امام رضا(ع) از امام سجاد (ع) نقل مي كند كه «اگر ديدي فردي خوش رفتار و به ظاهر مؤمن و خوش سلوك و در حركاتش فروتن سخن گويد مواظب باشيد گولتان نزند چه بسيار كساني هستند كه به خاطر ضعف اراده و تصميم و ترسو بودن از دستيابي به دنيا و خوردن حرم ناتوان هستند و دين را دام دنيا قرار مي دهند... بهترين مرد و انسان وارسته كسي است كه تمايلش را تابع امر خدا قرار دهد توانش را صرف رضاي خدا كند و براي رسيدن به خدا خواري ها را بسيار تحمل مي كند».

وي بيان كرد: امام رضا (ع) در اين فرمايش از انسان الگو براي ما سخن مي گويد. امروزه شهيد حاج قاسم سليماني بر اساس اين فرمايش الگوي ارزشمندي براي ماست كه اين خصوصيات را در خود پرورش داد و مقام معظم رهبري ايشان را صاحب مكتب خطاب كردند.

وي يادآور شد: چهار مرحله در فرهنگ رضوي براي ارتقا وجود دارد كه بنا بر فرمايشات امام رضا (ع) هر چه رتبه افراد بيشتر مي شود، سقوط از آن مرحله خطرناك تر خواهد شد.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading