• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـحضرت مهدی(ع) :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 

اولين نشست هاي علمي كنفرانس ملي « امام رضا(ع) و علوم روز


اخبار
نشست هاي علمي كنفرانس ملي «امام رضا(ع) و علوم روز» به صورت رسمي آغاز شد
۱۳۹۹ شهریور ۱۲, چهارشنبه

اولين نشست از سلسله نشست هاي علمي كنفرانس ملي « امام رضا(ع) و علوم روز» با سخنراني كارشناسان و صاحب نظران حوزوي و دانشگاهي در مشهد به صورت رسمي آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه بين المللي امام رضا(ع)؛ اولين نشست علمي كنفرانس ملي امام رضا(ع) و علوم روز به صورت وبينار توسط دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) با موضوع «اصول بنيادين ارتباطات و تبليغ ديني در سيره علمي و عملي امام رضا(ع)» برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمين محمد حسن مهدوي مهر رئيس سازمان علمي و فرهنگي آستان قدس رضوي به عنوان نخستين سخنران اين نشست علمي با اشاره به وجود القاب مختلف براي حضرات معصومين(ع) عنوان كرد: اين القاب هركدام ناظر به يك جهت و برجستگي ويژه در آن معصوم (ع) مي باشد كه در مورد حضرت رضا(ع) لقب عالم آل محمد(ص) برجستگي ويژه اي دارد و ايشان با اين لقب در آن زمان به دنيا معرفي شدند

وي افزود: اينكه اين صفت در وجود امام رضا (ع) بروز و ظهور بيشتري پيدا كرده بدان معنا نيست كه ديگر امامان اين ويژگي را نداشتند، بلكه اين صفت در وجود آن حضرت از برجستگي خاصي برخوردار بود، زيرا ايشان يك جامعيتي در ساحت‌هاي گوناگون علمي داشتند كه در يك گسترده جغرافيايي وسيع بروز و ظهور پيدا كرده بود و اين جامعيت در شرايطي بوده كه دانشمندان در علوم مختلف پيشرفت كرده بودند.

رئيس سازمان علمي و فرهنگي آستان قدس رضوي، گفت: امام رضا (ع) با استدلالات، زبان‌ها و علوم مختلف آشنايي داشتند كه اين استدلال‌ها عقلي و منطقي بود، لذا بايد به اين ويژگي حضرت رضا (ع) توجه داشته و ايشان را با اين ويژگي به مردم معرفي كرد.

وي افزود: در تمام بحث‌ها و مناظرات معمولاً يك نوع تعصب در افراد ديده مي‌شود، اما امام رضا (ع) استدلالات قوي و برهان‌هاي قاطع خود را به دور از تعصب و يكجانبه‌نگري مطرح مي‌كردند و يك نگاه محترمانه به افراد مقابل خود كه سرآمدترين افراد در دين و قوم خود بودند، داشتند؛ همين ويژگي باعث شده بود تا قابليت پذيرش در افراد بالا رود و ديده مي‌شد كه در انتهاي مناظره افراد به اسلام روي مي‌آوردند.

حجت‌الاسلام مهدوي مهر با بيان اينكه امام رضا (ع) در اخلاق‌مداري بسيار برجسته بودند و همين اثر بسياري بر جذابيت كلام و تحكيم مباني حضرت رضا (ع) داشت، افزود: با اخلاق‌مداري است كه انسان نفوذ كلام پيدا مي‌كند كه اين درس را بايد از امام رضا (ع) آموخت.

توجه به تبليغ فطرت مدار

حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيدرضا مودب در اين نشست به تبيين اصول و مختصات تبليغ دين مبتني بر روايات امام هشتم(ع) و آيات شريفه قرآن كريم پرداخت و با تأكيد بر تبليغ فطرت مدار، خاطرنشان كرد: مبلغ، متذكر دهنده معارف است، نه آموزش دهنده؛ لذا در تبليغ مبلغ نياز ندارد كه اين معارف را ايجاد كند بلكه آن را بيان مي كند تا در جان آدم آشكار شود زيرا معارف دين در ذات انسان نهفته شده و راه سعادت و راه حق و حقيقت در جان هر انساني به وديعه نهاده شده است.

اين استاد دانشگاه افزود: دستورات دين منطبق با فطرت انسان است و خداوند متعال در جان آدمي همه ارزش هاي مورد نياز را قرار داده است؛ معلمان و مبلغان ديني بايد بر اين اصل تكيه كنند كه وظيفه اصلي آن ها تذكر است.

وي با استناد به آيات شريفه قران كريم كه اگر ابلاغ به خوبي انجام شود و معارف به خوبي يادآوري شود، قطعا اثرگذاري اتفاق خواهد افتاد، تصريح كرد: رهبران ديني جامعه بايد ابتدا حق گرايي كامل خود را در شناخت معارف تثبت كرده و سپس به ارشاد ديگران بپردازند.

حجت الاسلام مودب در ادامه سخنانش گفت: برخي از روان شناسان معتقد هستند كه انسان مثل ظرفي خالي است كه با آداب و رسوم و افكار حق و باطل پر مي شود و نظام هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به او رنگ مي دهند؛ در حالي كه اين گونه نيست و خداوند متعال قدرت شناخت حق و و حق گرايي را در وجود انسان به وديعت نهاده است.

به گفته دبير علمي كنفرانس ملي «امام رضا(ع) و علوم روز»، تكوين با تشريع هماهنگ است؛ لذا هدايت فطري انسان كم و زياد مي شود اما به كلي محو نمي شود، زيرا گرايش هاي حق طلبانه اي كه در درون انسان نهفته شده، با تغير مكان و زمان عوض نمي شود.

مخاطب شناسي از ديدگاه رضوي

دكتر ناصر باهنر مدير گروه ارتباطات و تبليغ دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان سومين سخنران اين وبينار علمي با طرح اين سوال كه مخاطبان در ارتباطات و تبليغ ديني از ديدگاه امام رضا (ع) درچه جايگاهي قرار دارند؟، توضيح داد: اگر مخاطب شناسي را از ديدگاه رضوي مورد بررسي قرار دهيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه سه محور «فرستنده»، «مخاطب» و «پيام» بسيار قوي و موثر است.

وي با اشاره به روايتي از حضرت رضا(ع) كه اگر مردم زيبايي هاي كلام ما را مي دانستند، از ما پيروي مي كردند، گفت: مبلغان ديني بايد بدانند كه مخاطب نقش فعالي دارد، زيرا از فطرتي برخوردار است كه اغلب بيدار بوده و پيشينه خدادادي دارد. طبق اين ديدگاه، اگر مبلغ و ارتباط‌گر ديني به اين امر توجه داشته باشد، نوع بيان و برنامه‌سازي آن‌ها هم متفاوت مي‌شود.

باهنر در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: جايگاه مخاطب در ارتباطات در تبليغ سياسي يا ديني متفاوت است، لذا شناخت اين جايگاه داراي اهميت است. طي چند سال گذشته مطرح شده كه فرستنده پيام تأثيرات قوي دارد، اما به شرط اينكه اين پيام‌ ها تكرار شود و در بلندمدت به مخاطب برسد، لذا تأثيرات قوي فرستنده در بلندمدت مورد توجه قرار گرفته كه مخاطبان به نسبت فرستنده منفعل‌تر هستند.

مدير گروه ارتباطات و تبليغ دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، رسانه محوري و مخاطب محوري در ارتباطات ديني، رفتار گرايي و شناخت گرايي در روان شناسي، مكتب شناخت گرايان و نظريه رشد درك ديني گلدمن و مطالعات فرهنگي و نظريه هال را از جمله ديدگاه هاي رايج در خصوص جايگاه مخاطب در مطالعات فرهنگ و ارتباطات برشمرد و افزود: هركدام از اين ديدگاه ها، طرفداران خاص خود را دارد كه برخي بين اين دو طيف قرار دارند. در دانش روانشناسي ديني هم بين رفتارگراها و شناخت‌گراها اختلاف نظر وجود دارد.

عدم محدوديت تبليغ به زمان و مكان خاص

دكتر سهيل اسعد مبلغ شاخص بين‌المللي از كشور آرژانتين در نشست علمي كنفرانس ملي «امام رضا(ع) و علوم روز» با انتقاد از برخي از ديدگاه ها كه تبليغ را محدود به زماني خاص مي دانند، گفت: مبلغ بايد در همه زمان ها و اوقات دغدغه تبليغ داشته و آن را محدود و منحصر به ايام ماه مبارك رمضان و يا ماه محرم و صفر نداند.

وي با تأكيد بر اين مطلب كه تبليغ يك مسئله اصلي، اساسي و داراي الويت است و نمي شود به عنوان امر ثانوي به آن نگاه كرد، افزود: نگاه ما به تبليغ بايد منطبق با الگوهاي ارائه شده توسط اهل بيت (ع) باشد و از منظر آن بزرگواران تبليغ امري الهي، مقدس، داراي الويت است.

وي اظهار كرد: نبايد سيره اهل بيت(ع) را به عنوان تاريخ و اتفاقي محدود به زمان خاص مورد توجه قرار داد، بلكه بايد از سيره اين بزرگواران به روش تبليغي اهل بيت(ع) برسيم.

وي با اشاره به مناظرات حضرت رضا(ع) با اديان و مذاهب مختلف تصريح كرد: در سيره آن حضرت آمده است كه ايشان با جريانات مخالف و افرادي از اديان ديگر وارد مباحثه مي‌شدند لذا مخاطب شناسي در سيره معصومين تعريف حداكثري دارد و همه مردم را تحت تاثير قرار مي دهد.

وي افزود: امام رضا(ع) در مواجهه با اديان مختلف و جريانات فكري گوناگون به عنوان يك فرصت تبليغي استفاده مي كردند. لذا اگر تبليغ را به عنوان وظيفه شخص يا طبقه خاص نگاه كنيم بسيار محدود مي شود، از اين رو شاهد هستيم كه پيامبران و ائمه اطهار(ع) به عنوان مجريان هدايت در تعريف حداكثري از مخاطب وارد شده اند.

يادآور مي شود؛ دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) مطابق با رسالت ها و رويكردهاي علمي خود مبتني بر اولويت گذاري نسبت به موضوعات مرتبط با ترويج و تبيين معارف اهل بيت (عليهم السلام) به ويژه اشاعه معارف عالم آل محمد (ص) و تبيين ارتباط مسائل علمي و اجرايي جامعه با معارف ايشان و ارائه راهبردهاي علمي- ديني به آن، اقدام به طراحي كنفرانس ملي «معارف امام رضا (عليه‌السلام) و علوم روز» و پيش نشست هاي تخصصي آن در سال جاري با مشاركت و حضور نخبگان و پژوهشگران حوزوي- دانشگاهي و مديران و متوليان اجرايي كرده است



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading