• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 

بررسي دلالي روايات تحريف نما در کتاب کافي


عنوان مقاله: بررسي دلالي روايات تحريف نما در کتاب کافي

نویسندگان: مودب سيدرضا, حداديان عبدالرضا

چکیده:
روايات تحريف نما، ابهام در تاريخ تدوين قرآن كريم از نظر برخي، وجود رواياتي که درباره تشبيه رخدادهاي كلان امت اسلام به وقايع امت هاي پيشين است، و عدم يادكرد نام معصومان (ع) در الفاظ قرآن، مهم ترين عوامل پيدايش اذعان به تحريف قرآن به شمار مي روند. در اين ميان، انچه بيش از ساير عوامل قابل تامل و بررسي است، وجود رواياتي به ظاهر دال بر تحريف قرآن در ميان کتب گوناگون است که برخي از آن ها بيش از ساير منابع اهميت و اعتبار دارند.
اين پژوهش، بر ان است تا فارغ از بررسي هاي انجام شده سندي و اسنادي، به بررسي متني روايات مورد استفاده تحريف گرايان در كتاب کافي بپردازد. گام نخست اين مقاله به استخراج تمامي اين روايات به ظاهر مرتبط با تحريف که حدود هشتاد روايت از کتاب کافي است، اختصاص يافته و در ادامه محل نزاع در هر روايت تبيين شده و پس از نقد و بررسي دقيق و مستند تک تک اين روايات، دسته بندي نهايي ارايه شده است. شواهد درون متني، سياق روايات، قراين برون متني و سخنان دانشمندان اسلامي دست مايه ما در اين نقد و بررسي ها است.
در اين تحقيق معلوم مي شود كه مقصود مرحوم کليني از نقل هيچ يك از روايات ياد شده از كتاب كافي، بيان تحريف قرآن به زياده و يا نقصان نبوده است، از اين رو، ادعا و اتهام تحريف به ثقه الاسلام كليني باطل بوده و کتاب گران سنگ حديثي کافي روايتي دال بر تحريف قرآن ندارد.

كليد واژه: روايات تحريف نما، كليني، كافي، شيعه، تحريف قرآن

حديث پژوهي : پاييز و زمستان 1388 , دوره 1 , شماره 2 .

ضمیمهاندازه
دلالی روایات تحریف نما در کافی .pdf3.86 مگابایت


 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading