اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٨)
تفاسیر عرفانی :
3- كشف الاسرار و عدة الابرار
تأليف ابو الفضل رشيد الدين ميبدى، از عالمان عارف قرن ششم هجرى، داراى مذهب شافعى و اشعرىمذهب، به زبان فارسى و دربردارنده تمامى آيات قرآن است.
تفسير كشف الاسرار، معروف به تفسير خواجه عبد الله انصارى نيز مىباشد، زيرا ميبدى در شرح آيات بيشتر از كلام خواجه عبد الله انصارى نقلقول مىكند و مطالب تفسيرى او را گزارش و شرح مىكند.
__________________________________________________
(1). ايازى، همان، ص 603.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 263
مؤلف در آغاز كتاب به اين نكته اشاره مىكند كه او تفسير خواجه انصارى را مطالعه كرده و چون آن را موجز يافته، به شرح و بسط آن پرداخته است. خواجه عبد الله انصارى نيز از عالمان عارف و صوفىمذهب بوده است.
در تفسير كشف الاسرار آيات قرآن در سه مرحله تفسير شدهاند: در مرحله اول به ترجمه ساده و لفظى آنها اكتفا شده و در مرحله دوم به مباحث قرائات، ادبيات، روايات و شأن نزول آيات پرداخته شده و در مرحله سوم، آيات براساس روش عرفانى و اشارى بيان شدهاند. تفسير ميبدى از تفسيرهاى پارسى كهن است كه بيانگر مطالب عارفانه و مجموعه گرانقدرى از لغات و تشبيهات و جملات عارفانه است. او ديدگاههاى فقهى خود را براساس مذهب شافعى بيان كرده و در آن به نقد ديدگاههاى فلاسفه و معتزله پرداخته است. «1»
4- رحمة من الرحمن (تفسير ابن عربى)
تأليف محيى الدين محمد بن على بن محمد بن عبد الله العربى، معروف به ابن عربى (م 638 ق) و به زبان عربى است. تفسير رحمة من الرحمن، معروف به تفسير ابن عربى نيز مىباشد. او از عارفان بزرگ قرن هفتم، داراى مذهب مالكى و معروف به شيخ اكبر بوده است. كتابهاى ديگر او عبارتند از: فصوص الحكم، فتوحات مكيه و ردّ الآيات المتشابهات الى الايات المحكمات.
تفسير رحمة من الرحمن فى تفسير و اشارات القرآن شامل برخى آيات قرآن و براساس شيوه عرفانى، اشارى و صوفى است. او براساس ترتيب سورهها، آياتى را كه به گمان او جزء تفسير عرفانى بوده، تفسير و تبيين كرده است.
عدهاى تفسير ابن عربى را منسوب به او ندانسته و مؤلف واقعى آن را عبد الرزاق
__________________________________________________
(1). همان، ص 583؛ معرفت، همان، ج 2، ص 552.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 264
كاشانى، شاگرد ابن عربى مىدانند. حال چه تفسير از ابن عربى باشد يا از عبد الرزاق، تفسيرى است بر نگرش صوفيانه، اشارى و رمزى كه از تأويلات عارفانه مؤلفش برخوردار است. صوفيان مىگويند: مطالب تفسيرى گرچه تأويل است، ولى برخاسته از اشارات قرآن و فيوض الهى است كه بر قلب مفسر عارف، منزل كرده است. در مقدمه تفسير، مطالبى درباره نزول قرآن و فراخورى آن از بطنهاى هفتگانه و اينكه كلام خدا، نور و رحمت است، ديده مىشود، همچنين مطالبى درباره تناسب آيات، مجازهاى قرآن و اينكه فهم عارفانه قرآن مخصوص راهيان ويژه آن است، آمده است. «1»
5- تفسير شاه نعمت اللّه
تأليف نعمت اللّه كرمانى (م 834 ق) از بزرگان عرفا و متصوفه، داراى مذهب جعفرى و محور سلسله نعمت اللّهى است كه بر مذهب صوفيه هستند. او نقش مهمى در توسعه مكتب متصوفه داشته و عارفى فوق العاده محترم براى مردم ايران بوده است.
تفسير او به زبان عربى و درباره غالب آيات و بيانگر مطالب عرفانى و صوفى است.
تفسير او كه از سوره بقره آغاز و تا پايان سوره ناس ادامه دارد و شامل برخى آيات سورهها بوده، بسيار مورد احترام درويشان بوده است. «2»