• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

توصیف عام از قیامت در قرآن :


توصیف عام از قیامت در قرآن :
در تعدادی از آیات قرآن، توصیف عام و کلی از قیامت شده که بیانگر وصف عامی برای قیامت مانند احیاء موتی، معاد و نشر می باشد. در برابر توصیف های خاص که در آنها از روز خاصی در قیامت، یاد شده است، مانند: یوم الحشر ، یوم الحساب و... شامل موارد ذیل است :
احیا ء موتی :
نخستین تعبیر و توصیف عام، عبارت « يُحْيِ الْمَوْتى» است که به معنی زنده نمودن مردگان می باشد و در قرآن چندین مرتبه آمده است. خداوند می فرماید: «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» ؛ بخاطر آن است که بدانیم خداوند حق است و در ادامه می فرماید: «أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى»‏ اوست که مردگان را زنده می کند و سپس خداوند می فرماید «أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير» و اوست که بر هر چیزی تواناست.
توصیف زنده کردن مردگان با عبارت «أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى» یکی از تعابیری است که انسان را متوجه امر مهمی می کند؛ زیرا خداوند فبل از بیان احیاء مردگان، سه مساله را یاد آوری کرده و سپس از عبارت احیا موتی یاد کرده است. نخست مساله آفرینش انسان از خاک، دوم تطورات و دگرگونی های دوران جنین و سوم زنده شدن زمین بعد از نزول باران های حیات بخش و بعد از این سه مرحله که هرکدام مراحل بسیار مهمی هستند، خداوند می فرماید: «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ»؛ بدانید که خداوند حق است و اوست که مردگان را هم زنده می کند و او بر هر چیز قادر است.
وقتی خداوند نخست از آفرینش انسان سخن گفته است، انسان را به اصل وجودش یاد آور شده و سپس وقتی تطورات و دگرگونی های دوران جنین را بیان نموده، از سیر رشد او یاد نموده است؛ همه اینها زمینه ساز بخش پایان آیه است که خداوند می گوید: این احیا مخصوص زمین نیست و برای انسان هم هست و سپس در ادامه به زنده شدن و احیا زمین بعد از مرده شدن اشاره می کند: «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ و أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى»؛ خصوصا اینکه در بخش پایانی آیه اشاره می کند که خدا بر هر چیزی قادر است؛ زیرا شاید انسان فکر کند که ممکن است در توان خداوند نباشد که انسان را زنده کند؛ گرچه ممکن است که بتواند زمین را زنده کند، خداوند سریع بیان می دارد: «أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير»؛ خدا بر هر چیزی قادر است.
تعبیر حق که در آیه آمده است به معنای واقعیت و ثبوت و در برابر باطل است و به گفته علامه طباطبایی نشان از آن دارد که خداوند عین واقعیت است، نه اینکه وجودی است دارای واقعیت، خدا عین ثبوت است و عین حقیقت است و به همین جهت خداوند، احیا موتی می کند . وصف قیامت با احیاء موتی، از جهتی دیگر بر حیات جسمانی بشر در قیامت دلالت دارد و گواهی است بر اینکه معاد علاوه بر روحانی، جسمانی نیز هست.

خداوند متعال در آیات دیگری هم از احیا موتی یاد کرده است و می فرماید: «أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لَمْ يَعْيَ بِخَلْقِهِنَّ بِقادِرٍ عَلى‏ أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتى‏ بَلى‏ إِنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير»؛ آيا آنها نمى‏دانند خداوندى كه آسمانها و زمين را آفريده و از آفرينش آنها ناتوان نشده است، مى‏تواند مُردگان را زنده كند؟ آرى او بر هر چيز تواناست . «ألَيْسَ ذلِكَ بِقادِرٍ عَلى‏ أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتى»؛ آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟ . «فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها كَذلِكَ يُحْيِ اللَّهُ الْمَوْتى‏ وَ يُريكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون»؛‏ سپس گفتيم: قسمتى از گاو را به مقتول بزنيد! (تا زنده شود، و قاتل را معرفى كند.) خداوند اين گونه مردگان را زنده مى‏كند؛ و آيات خود را به شما نشان مى‏دهد؛ شايد انديشه كنيد!



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading