• العربية
  • English
  • فارسی
 
قال علی علیه السلام :

اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

   
 
 
 

در بیماری ها و مشکلات، زمینه تقرب انسان به خدا بیشتر فراهم است


سید رضا مودب
حوزه/ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم تصریح کرد: در بیماری ها و مشکلات از جمله شیوع ویروس کرونا، زمینه تقرب انسان به خدا بیشتر از دیگر زمان ها فراهم است.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مؤدب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که از منظر آموزه های دینی، هیچ چیز در جهان هستی بدون اذن الهی رخ نمی دهد، اظهار داشت: ما به عنوان انسان مؤمن باید به همه قضایا و مسایل در این دنیا بر اساس نگاه خیراندیشانه توجه کرده و حتی حوادث به ظاهر تلخ همچون بیماری ها و مصایبی از قبیل سیل و زلزله را هم تفأل به خیر نماییم.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که بر اساس حکمت الهی بسیاری از این حوادث و وقایع، در واقع امتحان هایی است که می تواند زمینه ساز رشد و تعالی ما را فراهم کند.

وی اضافه کرد: به هر صورت در جامعه انسانی و عالم خلقت، سختی و بلاها و بیماری هایی وجود دارد که این ها گرچه دارای علل مادی است اما باید توجه داشت که همه جهان تحت هدایت و نظارت خداست و در عالم هستی، علت العلل اوست و لذا وقتی این نگاه وجود داشته باشد حوادث چه تلخ و چه شیرین برای انسان مایه عبرت و بلکه امتحان است و در روایات ما نیز به این نکته اشاره شده که انسان ها در کوران حوادث و فتنه ها و آزمایش ها، زمینه رشد و کمال پیدا می کنند.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم همچنین گفت: از سوی دیگر معمولاً در جریان بیماری ها و سختی ها و مشکلات، توجه و تضرع انسان به خدای متعال بیشتر می شود و در همین روزها و شب های اخیر دیدیم که توجه عامه مردم به خصوص اقشار متدین جامعه نسبت به ادعیه و بحث توکل و توسل بیشتر از قبل شده و لذا این فضا نیز به نوع دیگر می تواند زمینه ساز رشد و کمال معنوی انسان و تقرب بیشتر او به پروردگار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: کسانی که همه چیز را فقط مادی می بینند، طبیعتاً همواره از حوادث تلخ به خصوص مرگ، حالت نگرانی دارند و در ضمن نمی توانند تحلیل دقیق و درستی از قضایا داشته باشند، چرا که فکر می کنند که با مرگ همه چیز را از دست می دهند اما یک انسان موحد و مومن این گونه نمی اندیشد بلکه همه چیز را در محضر خدا می داند و معتقد است که با مرگ از این دنیا وارد عالم برزخ و سپس عالم جاودان آخرت می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب همچنین گفت: بنابر این مشخص می شود که در حوادث تلخ از جمله همین بیماری اخیر ویروس کرونا اگر ما رویکرد و نگاهمان را بر اساس مبانی دینی اصلاح کنیم، فرصت هایی وجود دارد و مهم این است که ما از این فرصت های طلایی در مسیر تقرب به خدای متعال نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: در همین روزها فرصت خوبی فراهم شده که انسان ها بیشتر به فکر همدیگر باشند و به خصوص از فقرا و نیازمندان و افراد مستضعف، دستگیری بیشتری به عمل آورند تا انشاالله با همدلی و همکاری و توکل بر خدا و توسل بر ائمه اطهار(ع) و نیز رعایت کامل مسایل بهداشتی بر این مشکل نیز غلبه کنیم.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading