• العربية
  • English
  • فارسی
 
«حضرت مهدی(ع)» :

اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٨)

   
 
 
 

معاد : یوم الخلود


یوم الخلود :

از دیگر توصیف های خاص در خصوص قیامت عبارت «يَوْمُ الْخُلُود» به معنای روز جاودانگی است؛ روزی که انسان در آنجا ماندنی است، خداوند میفرماید: «ادْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُود»؛ (به آنان گفته مى‏شود) بسلامت وارد بهشت شويد، امروز روز جاودانگى است . 1

با توجه به این که روز جاودانگی بعد از توصیف بهشت آمده است، انتخاب آن بخاطر بیان ابدیت آن موهبت عظیم الهی و پاداش بزرگ و نعمت های جاودانه اوست و در حقیقت یوم الخلود بعد از ورود به بهشت است. در آیه دیگری چنین آمده است: «قُلْ أَ ذلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتي‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كانَتْ لَهُمْ جَزاءً وَ مَصيرا»؛ (اى پيامبر!) بگو آيا اين بهتر است يا بهشت جاويدانى كه به پرهيزگاران وعده داده شده؟! بهشتى كه پاداش اعمال آنها، و قرارگاهشان است . 2

تعبیر خلود هم برای بهشتیان آمده و هم برای جهنمیان از خلود یاد شده است؛ اما در خصوص جهنمیان نه با عبارت یوم، بلکه با عبارت دارالخلد. خداوند در مورد دوزخ می فرماید: «ذلِكَ جَزاءُ أَعْداءِ اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فيها دارُ الْخُلْد جَزاءً بِما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُون‏»؛ اين آتش كيفر دشمنان خدا است، سراى جاويدشان در آن خواهد بود، كيفرى است بخاطر اينكه آيات ما را انكار مى‏كردند . 3

بنابراین جاودانگی برای هر دو گروه است. اما آنانی که سعادتمندند در بهشت جاویدانند و آنانی که اهل فسق و گناه و شرک بوده اند یا گناهانشان در حدی بوده که در گروه جهنمیانی قرار گرفته اند، درجهنم جاویدانند. بدون تردید، آتش همیشگی برای مشرکان و کافرانی است که هیچ عمل صالحی انجام نداده اند.

خداوند در آیه دیگری می فرماید: «ثُمَّ قيلَ لِلَّذينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلاَّ بِما كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ»؛ سپس به كسانى كه ستم كردند گفته مى‏شود: عذاب ابدى را بچشيد! آيا جز به آنچه انجام مى‏داديد كيفر داده مى‏شويد ؟! 4

همچنان که خداوند در مورد دیگری می فرماید: «يُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ يَخْلُدْ فيهِ مُهاناً»؛ عذاب او در قيامت مضاعف مى‏گردد، و هميشه با خوارى در آن خواهد ماند .5

--------------------------------------------------------------------
1- ق ، 34
2- فرقان . 15
3- فصلت، 28
4- یونس . 52
5- فرقان . 62 .



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading