• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 

مقاله : تحلیل تفسیری آیه «مَن اِغْتَرَفَ غُرْفَهً بِیَدِهِ»از دیدگاه علامه‌ طباطبایی و حرالّی اندلسی با تأکید بر اختلاف قرائت


تحلیل تفسیری آیه «مَن اِغْتَرَفَ غُرْفَهً بِیَدِهِ»از دیدگاه علامه‌ طباطبایی و حرالّی اندلسی با تأکید بر اختلاف قرائت

روح الله محمدعلی نژاد عمران، حسام امامی دانالو

اختلاف قرائت‌ها در برخی از کلمات قرآن کریم، سبب اختلاف دیدگاه مفسران شده است. در آیه 249 سوره بقره داستان سربازان طالوت در مواجهه با آزمایش الهی و نوشیدن آب از رود حکایت می‌شود. کلمه «غرفه» در این آیه به دو صورت «غُرْفَهً» و «غَرْفَهً» قرائت شده و در پژوهش پیش‌رو آراء تفسیری علامه طباطبایی و حرالّی اندلسی دراین‌باره و احتجاج‌های مربوط به هر قرائت، با نگاهی تحلیلی ارزیابی شده است. حاصل آنکه دیدگاه علامه طباطبایی در ترجیح قرائت «غُرْفَهً» صحیح است. ایشان با نکته‌سنجی، آزمایش‌شوندگان را به سه طایفه تقسیم کرده‌اند: کسانی که اصلاً آب ننوشیدند؛ کسانی‌که سیراب شدند و کسانی‌که آب نوشیدند، اما نه به حدّ سیراب شدن. از این سه گروه تنها گروه دوم از جمع پیروان طالوت خارج شدند و سرنوشت گروه سوم به آزمایش‌های دیگر گره‌خورده است.

واژه‌های کلیدی: آیه 249 بقره، غرفه، اختلاف قرائت، علامه طباطبایی، حَرالّی اندلسی.

مجله مطالعات تفسیری . دوره ۱۲، شماره ۴۷ - ( پاییز ۱۴۰۰ )

ضمیمهاندازه
تفسیری آیه «مَن اِغْتَرَفَ غُرْفَهً بِیَدِهِ»از دیدگاه علامه‌ طباطبایی و حرالّی اندلسی با تأکید بر اختلاف قرائت.pdf252.84 کیلو بایت


 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading