• العربية
  • English
  • فارسی
 
قال علی علیه السلام :

اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

   
 
 
 

نکو داشت مفسر قرآن ایت الله حاج شیخ علی اقا نجفی در کاشان


شیخ علی آقا نجفی کاشانی از مفسرین بزرگ معاصر و صاحب نظر در تفسیر قرآن

خبرگزاری شبستان: علامه آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) یکی از مفسرین بزرگ معاصر و صاحب نظر در تفسیر قرآن است.

خبرگزاری شبستان/اصفهان
مرحوم آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) فرزند عالم ربانی مرحوم آیت الله شیخ مهدی نجفی(ره) از علمای بزرگ معاصر کاشان و از نوادر اتقیاء زمان در سال 1300 ه.ش در کاشان در بیت علم و تقوا دیده به جهان گشود.

وی در سال 1361 قمری برای تحصیل علوم دینی و ادامه راه والد، عزم سفر به نجف اشرف نمود و با ورود به آن حوزه علمی مقدس با جدیتی کم نظیر به تحصیل پرداخت و با کسب فیض از محضر عالمان و فقیهان بزرگ آن آستان علم و حقیقت تمام دوره سطح و خارج خود را در مدت 10 سال گذراند و به مدارج عالی علم ارتقاء یافت و به درجه اجتهاد نائل شد.

حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) پس از آن که مکاسب و کفایه را نزد آیت الله آقا میرزا حسن یزدی به پایان رسانید، در درس خارج مراجع و آیات عظام نجف اشرف به ویژه مرحوم آیت الله العظمی حکیم و مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالهادی شیرازی حاضر شد و از محضر آن استادان بزرگ بهره ها گرفت.

این ستاره فروزان آسمان علم و تقوا، پس از سال ها تدریس، تبلیغ و تفسیر و امر به معروف و نهی از منکر و جواب دادن به شبهات و قلم زدن در راه بیان حقایق و معارف اسلامی سرانجام در عصر روز پنجشنبه 23 مردادماه 1365 شمسی مصادف با شب جمعه و شب عرفه افول کرد و روح ملکوتی اش با پاسخ لبیک به ندای ( ارجعی الی ربک راضیه مرضیه) به سوی ملکوت اعلی و جوار رحمت حق تعالی به پرواز درآمد.

عباسعلی فراهتی، عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان با اشاره به شخصیت ارزشمند این مفسر و عالم بزرگ گفت: شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) عالمی بود که قرآن را دو دوره به صورت کامل از ابتدا تا انتها به شیوه تفسیر اجتهادی طی 28 سال تفسیر کرد که متاسفانه فقط یک هزار نوار کاست این جلسات از تعدادی سوره های قرآنی باقی مانده است.

فراهتی با تاکید بر ضرورت چاپ و انتشار این تعداد آثار صوتی باقی مانده آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) در قالب یک مجموعه نفیس و ارزنده افزود:این عالم بزرگ در روش بیان تفسیر قرآن خود ابتدا تفاسیر آیات از تفسیر کبیر امام فخر رازی،کشّاف زمخشری ، روح المعانی آلوسی، البیان شیخ طوسی، مجمع البیان شیخ طبرسی، صافی فیض کاشانی، البرهان سید هاشم بحرانی و دیگر بزرگان را بیان می کرد و پس از آن در پایان با جمع بندی نظرات این تفاسیر نظر خود را مطرح می کرد.

*تدوین تفسیر قرآن به زبان عربی

وی، تدوین تفسیر کامل قرآن به زبان عربی توسط آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) یادآور شد و گفت: متاسفانه بخشی از این تفسیر باقی مانده است.

*دوره کامل تفسیر قرآن به شیوه اجتهادی طی جلسات شفاهی مستمر و مدوام در 28 سال

به گفته وی، این عالم و مفسر بزرگ قرآن تنها شخصیتی بود که قرآن را در جلسات شفاهی مستمر و مداوم در طول لیالی سال هر شب بعد از نماز مغرب و عشا بدون وقفه طی 28 سال در مسجد الحسین کاشان(میر نشانه سابق) واقع در محله محتشم کاشانی تفسیر کرد.

*تربیت و پرورش هزاران عالم و فاضل و محقق دینی حاصل برگزاری جلسات تفسیر

این عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره)فقط سوره تکاثر را در بیش از 50 جلسه تفسیر افزود: تربیت و پرورش هزاران عالم و فاضل و محقق دینی از جمله آیت الله خلیل مبشر(علمای معاصر) و استاد قرآن حجت الاسلام محسن قرائتی صاحب تفسیر نور نتیجه برگزاری جلسات تفسیر قرآن این عالم بزرگوار شد.

*تدریس کتاب گران سنگ «الصلات حاج آقا رضا همدانی» بعد از بازگشت از نجف اشرف

فراهتی ، تدریس کتاب گران سنگ «الصلات حاج آقا رضا همدانی» توسط علامه آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) در مقطع درس خارج حوزه در «مدرسه درب یلان کاشان» پس از بازگشت از نجف اشرف را یادآورشد و گفت:این روحانی جلیل القدر و مفسرین بزرگ معاصر و صاحب نظر در تفسیر قرآن مجید استاد تفسیر قرآن علاوه بر جامعیت در علوم و تسلط کامل شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره)در فقه ، اصول، رجال، درایه ، کلام، ادبیات ید طولا و تبحر کافی در علم هیئت و نجوم قدیم داشت.

*10 ساعت مطالعه برای هر جلسه 50 دقیقه ای تقسیر

به گفته وی، علامه آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) برای هر جلسه 50 دقیقه ای تفسیر قرآن 10 ساعت مطالعه در 16 تفسیر قرآنی را داشته است.

*تربیت بیش از 70 نفر از فضلای معروف آن عصر در کلاس درس وی در زمان اقامت در نجف اشرف

وی تربیت بیش از 70 نفر از فضلای معروف آن عصر در کلاس درس شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) در زمان اقامت وی در نجف اشرف را خاطرنشان کرد و گفت: مورخ شهیر حجت الاسلام علی دوانی فقط یکی از این شاگردان حوزه نجف است که وی طی مقاله ای به مناسبت اولین سالگرد استادش در سال 66 چاپ می شود احاطه و عظمت علمی شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) را تاکید و بیان می کند.

*مقام کشف و شهود باطنی و حالات معنوی شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره)

رئیس دانشگاه پیام نور کاشان در ادامه مقام کشف و شهود باطنی و حالات معنوی این عالم بزرگ را تاکید کرد و گفت: زهد کم نظیر و ساده زیستی وی نیز زبانزد خاص و عام بود به حدی که زمان اعلام خبر شهادتش پسرش مهدی نجفی خم به ابرو نیاورد و حتی اجازه نداد کسبه بازار کاشان دو روز تعطیلی بازار را که به احترام شهادت فرزندش می خواستند داشته باشند انجام دهند و از برگزاری مراسم تشریفاتی و گذاشتن حجله و چراغ و اینها برای فرزند شهیدش جلوگیری کرد.

*من خودم چیزی ندارم به شفاعت پدرم شیخ مهدی نجفی و فرزند شهیدم مهدی امیدوار هستم

فراهتی افزود:علامه شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) آنقدر دارای مقام تواضع و فروتنی و خاکساری بود که با وجود این همه مقامات بلند علمی و قرآنی و دینی خود گفته است: «من خودم چیزی ندارم به شفاعت پدرم شیخ مهدی نجفی و فرزند شهیدم مهدی امیدوار هستم.»

*شناسایی اسلام راستین از طریق قرآن ، روایات و احادیث اسلامی/ بیان مسائل تربیتی و اخلاقی همراه با تعالیم و رهنمودهای حیات بخش قرآن کریم به منظور دوری جامعه از انحطاط اخلاقی

وی اظهار داشت: این عالم ارزنده و بزرگوار همواره سعی داشت تا از طریق قرآن ، روایات و احادیث اسلامی ، اسلام راستین را به آن شکل حقیقی اش به مردم بشناساند و جامعه را از انحطاط اخلاقی دور نگهدارد و مسائل تربیتی و اخلاقی همراه با تعالیم و رهنمودهای حیات بخش قرآن کریم را در میان مردم احیا کند.

*تفسیر قرآن مجید نشر سنن و حقوق و اخلاق الهی و گسترش فرهنگ اسلامی تا پایان عمر

به گفته وی، علامه آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) در این راستا با تلاش و کوشش فوق العاده و با ایمان و خلوص شگرف به انجام این رسالت مهم پرداخت و از راه تفسیر قرآن مجید و تبیین حقایق و معارف الهی با تزکیه نفوس و تهذیب اخلاق و احیای ارزشهای اصیل اسلامی ، رسالت خود را تبلیغ کرد و همواره تا پایان عمر به نشر سنن و حقوق و اخلاق الهی و گسترش فرهنگ اسلامی پرداخت.

*تالیفات گرانبهای به جای مانده از آیت الله شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره)

عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه کاشان تالیف آثار گرانبها از آیت الله شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) را خاطرنشان کرد و گفت: برداشتی از نماز، پیرامون شراب، لنگرهای زمین، مولودی اندر خانه کعبه، بعثت محمد (ص) و قرآن در بحران جاهلیت، زمان چیست و چگونه می گذرد، صدق بزرگترین فضیلت، سرانجام کافر،یک فرق عادت شگفت یا معجزه بزرگ، اشتباه عمدی و افسانه ها یا کرامتهای خیالی در سه جلد از جمله آثار به جای مانده از این عالم ارزشمند است.

*نوشته های آیت الله شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) که به چاپ نرسیده است

فراهتی افزود: فضائل ثلاثه، سه رساله مفصل و آماده چاپ در مورد سلمان، ابوذر و مقداد، یاداشتهای پراکنده وی در نحو، عروض، نجوم، فقه، اخلاق و عرفان با عنوان ملتقطات، نقد چند کتاب از نویسندگان معاصر، جواب سوال هایی از وی پیرامون مسائل مختلف، رساله ها یی در فضیلت نماز،در فضل قرآن: قرآن چه کتابی است و رساله ای در مورد امام زمان(عج) ، رساله ها یی تحت عنوان حق کاوی، از اینجا و آن جا، اسلام دین راستین و رساله ای تحت عنوان آسان و هموار تعدادی از تالیفات شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) است که به طبع نرسیده است.

وی افزود: تفسیر سوره های مبارکه کهف، مریم،طه، انبیا، حج و نجم به زبان عربی، دفتری مفصّل و مشتمل بر مجموعه ای از احادیث موضوع بندی و منظم شده به ترتیب حروف الفبا ،حواشی و تعلیقات بر کتب روایی، کلامی، تفسیر، فقه، اصول و غیره که به علت کثرت جای ذکر آنها نیست و یکهزار نوار صوتی از جلسات تفسیر قرآن وی دیگر تالیفات شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) که به چاپ نرسیده است و همت دوستداران قرن و آثار علمی را در انتشار آن می طلبد.

*ضرورت سامان دهی مقبره شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) به عنوان مرکز پژوهشهای قرآنی

این عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان در پایان با تاکید بر سامان دهی مقبره شیخ علی آقا نجفی کاشانی(ره) و والد بزرگوارشان بازسازی آرامگاه این عالم بزرگوار و ارجمند را به عنوان مرکز پژوهش های قرآنی را خواستار شد و گفت: اقدام در راستای شناسایی بزرگان این خطه به نسل حاضر که از مفاخر علمی، ادبی و مذهبی و فرهنگی کشور ضروری است.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading