• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

هشتمین نشست مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی


آیت الله اعرافی:

درس‌های اجتهادی و تحقیقی یکی از قواعد تولید علم در حوزه است/نشریات حوزوی با درس‌های خارج ارتباط بگیرند

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: درس‌های اجتهادی و تحقیقی با سنت‌های آزاد حوزه یکی از قواعد تولید علم در حوزه بوده است و اگر نشریات با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، تحولاتی رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در هشتمین نشست مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی با موضوع نقش نشریات در حل مسائل کشور و پشتیبانی از تبلیغ، که امشب(اذر ماه 1402) برگزار شد،با اشاره به مناسبت های آذرماه از جمله ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، و گرامی داشت هفته پژوهش و وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: هفته وحدت حوزه و دانشگاه را حاوی یک راهبرد عظیم در مسیر تحولات انقلاب اسلامی می‌دانیم و به ارواح تمام شهدای حوزه و دانشگاه درود می‌‍فرستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هفته پژوهش را گرامی می‌داریم، عنوان کرد: از خداوند می‌خواهیم نصرت خود را شامل حال رزمندگان محور مقاومت و مردم مظلوم غزه کند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) مقام اول بانوی امت اسلام هستند، خاطرنشان کرد: زمانی که به حضرت فاطمه(س) می‌اندیشیم در برابر یک انسان کامل و متعالی قرار داریم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) نه تنها برای بانوان بلکه برای تمام مسلمانان الگو است، تصریح کرد: این نشانه عظمت و بزرگی شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) است.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد ویژه شخصیت حضرت فاطمه(س)، بعد عبادت ایشان است، یادآور شد: در روایات آمده است زمانی که فاطمه(س) به محراب عبادت می‌رود و به عبادت می‌ایستد، درخشش نور ایشان عالم غیب را فرا می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) راهبری سیاسی و اجتماعی داشتند، بیان کرد: این ویژگی، وجه مشترک حضرت فاطمه(س) و حضرت خدیجه(س) است.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب(س) سه بانوی اسلام هستند که حضرت فاطمه(س) در قله آن‌ها قرار دارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه جامعه ایران و جهان حق دارد نشریات حوزوی و منتسب بر نهاد دین را نشان دهنده ظرفیت‌های حوزه بداند، ابراز کرد: البته اعتقاد ما بر این است که ظرفیت‌های نهان حوزوی هنوز در این آئینه کلان تجلی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع رسالت حوزه و نشریات حوزوی را سنگین می‌کند، اظهار داشت: این مسئولیت فراتر از قواعد، ضوابط و شکل‌ها است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه محتوای این نشریات باید پاسخ‌گو به نیازهای جامعه باشد، مطرح کرد: همچنین این محتواها باید نشانگر حال و آینده حوزه و جامعه باشد.

وی با اشاره به درختواره رشته‌های حوزوی، عنوان کرد: این درختواره برای نخستین بار منظومه‌ای از رشته، گرایش و رویکرد در حوزه تدوین شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مقالات می‌توانند متناسب با محورهای درختواره دسته بندی شوند، خاطرنشان کرد: این اقدام می‌تواند بار بزرگی را در عرصه متون حوزوی بردارد.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی پژوهشگران حوزوی اقدام شایسته‌ای است که صورت گرفته است، تصریح کرد: سامانه جامع پژوهشگران حوزوی یکی از سامانه‌های مادر حوزه است که آینده پژوهشی حوزه را راهبری می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه باید در مباحث مرتبط با فقه معاصر تدبیر شود، یادآور شد: در این عرصه نیازمند تولید مقالات بیش‌تری هستیم.

وی با اشاره به اینکه نیازسنجی‌های پژوهش درحال تکمیل است، بیان کرد: این نیازسنجی‌ها باید در دو سه اولویت طراحی شده و به اطلاع مدیران مسئول نشریات حوزوی برسد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حدود 30 ستاد راهبری در قلمروهای فرهنگی و اجتماعی حوزه فعال شده است، ابراز کرد: این ستادها کاملا جهادی و بدون هیچ بودجه‌ای درحال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: این ستادها قلمرو وسیعی را گشوده‌اند که با تبادل اطلاعات می‌توانید عرصه‌های جدیدی را بگشایید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در عرصه فناوری‌ها به ویژه هوش مصنوعی باید ورود داشته باشیم، اظهار داشت: باید با منطق خود وارد این عرصه‌ها شویم تا در عرصه فناوری دچار عقب افتادگی نشویم.

وی با بیان اینکه نسبت مجلات با درس‌های خارج و آزاد در حوزه باید تعریف شود، مطرح کرد: درس‌های اجتهادی و تحقیقی با سنت‌های آزاد حوزه یکی از قواعد تولید علم در حوزه بوده است و اگر نشریات با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، تحولاتی رقم خواهد خورد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در حوزه 28 برنامه 5 ساله تدوین شده است، عنوان کرد: در محورهایی که نیازمند تولید علم هستیم می‌توانیم از ظرفیت نشریات حوزوی استفاده کنیم.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading