لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
4- اعجاز در ترسيم جامعه مدنى براساس عدل1
علامه بلاغى، چهارمين2 وجه در اعجاز عام قرآن را، مربوط به ترسيم و تبيين يك جامعه مدنى براساس عدالت در قرآن مىداند و بيان مىدارد كه در زمان نزول، پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم نيز يك فرد عادى از مردم بود كه آن مردم از عادات و رسوم جاهلى برخوردار بودند، و چگونه مىتوان پذيرفت كه او كه يك بشر عادى بود، بدون كمك از وحى الهى، شريعتى را بياورد كه دربرگيرنده قوانين اجتماعى، سياسى، قضائى و ... براى يك جامعه پيشرفته را دارا باشد. لذا تمدّنى را كه قرآنى براى بشر به ارمغان آورد، تمدنى مترقى و بسيار عالى بود كه جز معجزه الهى نمىباشد و اگر نظرى به تمدنهاى آن زمان شود و شريعتهاى آنها مورد ارزيابى و مقايسه قرار گيرد، عظمت تمدن قرآن بيشتر روشن مىگردد. مرحوم بلاغى در آخرين سخن در اين بخش مىگويد: بدان كه اعجاز قرآن در تشريع ممتاز آن است كه بهواسطه وحى الهى شكل گرفته است3.
5- اعجاز در بيان مطالب اخلاقى4
علامه بلاغى، به پنجمين وجه عام اعجاز قرآن، از نگاه تربيتى به قرآن نظر مىافكند و بيان مىدارد كه قرآن كريم، كتاب تربيت و اخلاق است و آنچنان مطالب تربيتى و اخلاقى ارزشمندى را بيان كرده كه خارق العاده است و از آن زمان تاكنون، كتابى به زيبائى قرآن نيامده است. ايشان بيان مىدارد كه در قبل از عصر نزول قرآن، اخلاق و تربيت به پائينترين سطح خود رسيده بود ولى قرآن مطالب اخلاقى ارزشمند و اخلاق فاضله را براى بشر آورد، كه خود معجزهاى مهم بود. ايشان به نمونههايى از آنها در سوره نحل و حجرات اشاره مىنمايد مانند آيه شريفه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ5. علّامه بلاغى مىگويد اگر به تورات نظر كنى و دستورات اخلاقى آن را مقايسه با قرآن كنى، عظمت اين كتاب آسمانى بيشتر روشن مىشود و همينطور در اناجيل نيز، مطالب تربيتى و اخلاقى آنها، از كاستى برخوردار هستند6 درحالىكه قرآن برخلاف سنتهاى جاهلى به بيان آداب و دستورهاى اخلاقى متعالى، مبادرت نموده و از شيوههاى تربيتى مترقى بهرهمند است.
------------------------------------------------------
1- اعجازه فى وجهة التشريع العادل و نظام المدينه. همان، ص 13
2- همان، ص 13.
3- بلاغى: فاعرف اذن، اعجاز القرآن فى تشريعه الممتاز بفضيلة الوحى الإلهى. ر. ك. به همان، ص 14
4- اعجازه من وجهة الاخلاق. ر. ك. به همان اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 75
5- اعجازه فى وجهة التشريع العادل و نظام المدينه. همان، ص 13
6- همان، ص 13.