• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر علامه بلاغی (2)


4- اعجاز در ترسيم جامعه مدنى براساس عدل1

علامه بلاغى، چهارمين2  وجه در اعجاز عام قرآن را، مربوط به ترسيم و تبيين يك جامعه مدنى براساس عدالت در قرآن مى‏داند و بيان مى‏دارد كه در زمان نزول، پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم نيز يك فرد عادى از مردم بود كه آن مردم از عادات و رسوم جاهلى برخوردار بودند، و چگونه مى‏توان پذيرفت كه او كه يك بشر عادى بود، بدون كمك از وحى الهى، شريعتى را بياورد كه دربرگيرنده قوانين اجتماعى، سياسى، قضائى و ... براى يك جامعه پيشرفته را دارا باشد. لذا تمدّنى را كه قرآنى براى بشر به ارمغان آورد، تمدنى مترقى و بسيار عالى بود كه جز معجزه الهى نمى‏باشد و اگر نظرى به تمدنهاى آن زمان شود و شريعتهاى آنها مورد ارزيابى و مقايسه قرار گيرد، عظمت تمدن قرآن بيشتر روشن مى‏گردد. مرحوم بلاغى در آخرين سخن در اين بخش مى‏گويد: بدان كه اعجاز قرآن در تشريع ممتاز آن است كه به‏واسطه وحى الهى شكل گرفته است3.

5- اعجاز در بيان مطالب اخلاقى4

 علامه بلاغى، به پنجمين وجه عام اعجاز قرآن، از نگاه تربيتى به قرآن نظر مى‏افكند و بيان مى‏دارد كه قرآن كريم، كتاب تربيت و اخلاق است و آن‏چنان مطالب تربيتى و اخلاقى ارزشمندى را بيان كرده كه خارق العاده است و از آن زمان تاكنون، كتابى به زيبائى قرآن نيامده است. ايشان بيان مى‏دارد كه در قبل از عصر نزول قرآن، اخلاق و تربيت به پائين‏ترين سطح خود رسيده بود ولى قرآن مطالب اخلاقى ارزشمند و اخلاق فاضله را براى بشر آورد، كه خود معجزه‏اى مهم بود. ايشان به نمونه‏هايى از آن‏ها در سوره نحل و حجرات اشاره مى‏نمايد مانند آيه شريفه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ5. علّامه بلاغى مى‏گويد اگر به تورات نظر كنى و دستورات اخلاقى آن را مقايسه با قرآن كنى، عظمت اين كتاب آسمانى بيشتر روشن مى‏شود و همينطور در اناجيل نيز، مطالب تربيتى و اخلاقى آنها، از كاستى برخوردار هستند6 درحالى‏كه قرآن برخلاف سنتهاى جاهلى به بيان آداب و دستورهاى اخلاقى متعالى، مبادرت نموده و از شيوه‏هاى تربيتى مترقى بهره‏مند است.

------------------------------------------------------

1- اعجازه فى وجهة التشريع العادل و نظام المدينه. همان، ص 13

2- همان، ص 13.

3- بلاغى: فاعرف اذن، اعجاز القرآن فى تشريعه الممتاز بفضيلة الوحى الإلهى. ر. ك. به همان، ص 14

4- اعجازه من وجهة الاخلاق. ر. ك. به همان‏ اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 75

5- اعجازه فى وجهة التشريع العادل و نظام المدينه. همان، ص 13

6- همان، ص 13.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading