• العربية
  • English
  • فارسی
 
قال علی علیه السلام :

اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر علامه بلاغی (2)


4- اعجاز در ترسيم جامعه مدنى براساس عدل1

علامه بلاغى، چهارمين2  وجه در اعجاز عام قرآن را، مربوط به ترسيم و تبيين يك جامعه مدنى براساس عدالت در قرآن مى‏داند و بيان مى‏دارد كه در زمان نزول، پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم نيز يك فرد عادى از مردم بود كه آن مردم از عادات و رسوم جاهلى برخوردار بودند، و چگونه مى‏توان پذيرفت كه او كه يك بشر عادى بود، بدون كمك از وحى الهى، شريعتى را بياورد كه دربرگيرنده قوانين اجتماعى، سياسى، قضائى و ... براى يك جامعه پيشرفته را دارا باشد. لذا تمدّنى را كه قرآنى براى بشر به ارمغان آورد، تمدنى مترقى و بسيار عالى بود كه جز معجزه الهى نمى‏باشد و اگر نظرى به تمدنهاى آن زمان شود و شريعتهاى آنها مورد ارزيابى و مقايسه قرار گيرد، عظمت تمدن قرآن بيشتر روشن مى‏گردد. مرحوم بلاغى در آخرين سخن در اين بخش مى‏گويد: بدان كه اعجاز قرآن در تشريع ممتاز آن است كه به‏واسطه وحى الهى شكل گرفته است3.

5- اعجاز در بيان مطالب اخلاقى4

 علامه بلاغى، به پنجمين وجه عام اعجاز قرآن، از نگاه تربيتى به قرآن نظر مى‏افكند و بيان مى‏دارد كه قرآن كريم، كتاب تربيت و اخلاق است و آن‏چنان مطالب تربيتى و اخلاقى ارزشمندى را بيان كرده كه خارق العاده است و از آن زمان تاكنون، كتابى به زيبائى قرآن نيامده است. ايشان بيان مى‏دارد كه در قبل از عصر نزول قرآن، اخلاق و تربيت به پائين‏ترين سطح خود رسيده بود ولى قرآن مطالب اخلاقى ارزشمند و اخلاق فاضله را براى بشر آورد، كه خود معجزه‏اى مهم بود. ايشان به نمونه‏هايى از آن‏ها در سوره نحل و حجرات اشاره مى‏نمايد مانند آيه شريفه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ5. علّامه بلاغى مى‏گويد اگر به تورات نظر كنى و دستورات اخلاقى آن را مقايسه با قرآن كنى، عظمت اين كتاب آسمانى بيشتر روشن مى‏شود و همينطور در اناجيل نيز، مطالب تربيتى و اخلاقى آنها، از كاستى برخوردار هستند6 درحالى‏كه قرآن برخلاف سنتهاى جاهلى به بيان آداب و دستورهاى اخلاقى متعالى، مبادرت نموده و از شيوه‏هاى تربيتى مترقى بهره‏مند است.

------------------------------------------------------

1- اعجازه فى وجهة التشريع العادل و نظام المدينه. همان، ص 13

2- همان، ص 13.

3- بلاغى: فاعرف اذن، اعجاز القرآن فى تشريعه الممتاز بفضيلة الوحى الإلهى. ر. ك. به همان، ص 14

4- اعجازه من وجهة الاخلاق. ر. ك. به همان‏ اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 75

5- اعجازه فى وجهة التشريع العادل و نظام المدينه. همان، ص 13

6- همان، ص 13.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading