المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب فیالحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)
اعجاز قرآن از نظر پيامبر گرامى اسلام « صلّى اللّه عليه و اله و سلم»
حضرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم، مهبط وحى الهى بوده و تمامى آيات قرآن بر قلب مبارك ايشان نازل شده است. قرآن از نزول نخستين آياتش در غار حراء، تا آخرين آنها در حادثه غدير خم، همواره، براى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم كتابى شگفت و معجزه بوده است. ايشان در توصيف اعجاز و عجائب قرآن مىفرمايد:
الف: عليكم بالقرآن فانه الشفاء النافع و الدواء المبارك و عصمة لمن تمسك به و نجاة لمن تبعه لا يعوّج فيقوّم و لا يزيغ فيستعتب لا ينقضى عجائبه و لا يخلق على كثرة الرد ... بحار الانوار 89/ 182.
بر شما باد كه به قرآن روى آوريد، زيرا قرآن شفابخشى سودمند و دوائى نجاتبخش است. هركس به قرآن تمسك جويد، مصون مىماند و هركس از آن پيروى نمايد، نجات مىيابد. هرگز از مسير حق منحرف نمىشود تا نيازمند به اصلاح باشد و هرگز گمراه نمىكند تا درخور عتاب باشد. شگفتيهاى قرآن، پايانپذير نيست و با گفتگوى فراوان در مورد آن، فرسوده نمىشود.
ب: إنّ هذا القرآن هو النور المبين و الحبل المتين و العروة الوثقى و الدرجة العليا و الشفاء الاشفى و الفضيلة الكبرى و السعادة العظمى من استضاء به نوّره اللّه و من عقد به اموره عصمه اللّه و من تمسك به أنقذه اللّه و .. همان، 89/ 31.
قرآن چراغى آشكار و ريسمانى محكم و ملجأ مطمئنى است كه در رتبه و مقام بالا قرار دارد. قرآن برترين شفابخش و بالاترين فضيلت و سعادت است، هركس از نور او بهره برد، خدا او را هدايت نمايد و هركس امور خويش را به او پيوند دهد، خداوند او را مصون دارد و هركس به قرآن، تمسك جويد، خداوند او را نجات دهد ....
ج: فضل القرآن على سائر الكلام كفضل اللّه على خلقه همان، 89/ 19. برترى قرآن بر ديگر سخنها، همانند برترى خداوند بر مخلوقاتش مىباشد.
د: ظاهره أنيق و باطنه عميق ... لا تحصى عجائبه و لا تبلى غرائبه، فيه مصابيح الهدى و منازل الحكمة ... همان، 89/ 17. ظاهر قرآن دلآرا، و باطن آن پرمعنى، ... شگفتيهاى قرآن، قابل شمارش نيست، بر عجائب آن نتوان چيره شد، قرآن سرچشمه هدايت و جايگاه حكمت است.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم مهمترين بخش اعجاز قرآن را مربوط به متن و محتوى آن مىداند كه مىفرمايد: قرآن كتاب هدايت است، كتاب شفاء، نور، فضيلت است.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 31
حضرت اشاره مىفرمايد، شگفتيهاى قرآن پايانپذير نيست، قرآن در مقايسه به ديگر كتابها از محتوى و باطن عميقى برخوردار است كه در كتابهاى ديگر چنين امتيازى نيست. ضمن اينكه با گذشت زمان، قرآن فرسوده نمىشود، بلكه همواره براى هر نسلى، جاذب و نو مىباشد.
حضرت در بخش ديگرى از كلام خود، به نوعى، برترى قرآن چه در لفظ و چه در معنى، يعنى اعجاز لفظى و محتوى قرآن نيز اشاره دارد كه مىفرمايد: برترى قرآن بر سائر كلام، همانند برترى خدا بر مخلوقاتش است و در موردى ديگر مىگويند «ظاهره أنيق»، ظاهر كلام خدا يعنى الفاظ و عبارات قرآنكه شامل واژهها و قالبهاى آنها از استعارات و كنايات و ... باشد، همه برجسته و شگفتانگيز مىباشد و قابل دسترسى براى بشر نيست.