• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

ادله قرآنی برای شرکت در انتخابات :


حجت‌الاسلام مودب با بیان اینکه انتخابات در کشور ما یکی از عرصه‌های بسیار مهم و تجلی مشارکت سیاسی مردم است، گفت: به تصریح قرآن انسان باید نسبت به سرنوشت خود حساس باشد. نسبت به آینده خود تدبیر کند و در امور زندگی اجتماعی از مشورت دیگران غافل نشود. در صورتی که کوتاهی کند و در امور اجتماعی خود از دیگران مشورت نگیرد دچار کاستی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «سید رضا مودب»، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات و مشارکت در تعیین سرنوشت از دیگاه قرآن، اظهار کرد:

پروردگار متعال در آیات متعددی شرکت در امور را مورد توجه قرار داده است بر همین اساس خداوند در سوره شورا می فرماید: «وَالَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَی‏ بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ‏» (و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را بر پا داشته و کارشان با مشورت میانشان انجام می‏ گیرد و از آنچه روزی شان داده‏ ایم انفاق می‏ کنند.) در واقع خداوند در این آیه به اهمیت شورا و مشورت به عنوان یک موضوع اجتماعی مهم و سرنوشت ساز اشاره می کند.

وی با بیان اینکه انسان از همه جهات نمی تواند کامل باشد، تصریح کرد: رفتار و اعمال انسان با نظر و مشورت دیگران کامل می شود. انسان هر قدر از نظر فکری هم قوی و نیرومند باشد به موضوعات گوناگون تنها از یک یا چند بعد می تواند نگاه کند بر همین اساس بسیاری از ابعاد گاهی مغفول و مجهول می ماند. به همین جهت است که خداوند در این آیه شریفه، مسئله شورا را مطرح نموده و عقل ها، تجارب و دیدگاه های متعدد را مورد توجه قرار داده تا به کمک هم امری پخته تر، کم عیب تر و دور از لغزش ها را رقم بزنند.

قرآن را به تغییر سرنوشت‌مان تشویق می کند

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم تصریح کرد: خداوند علاوه بر سوره شورا در آیه ۱۱ سوره رعد نیز می فرماید: «إِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ» (و خداوند سرنوشت هیچ قومی [وملّتی] را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در [وجود] خودشان است تغییر دهند) این یعنی انسان باید نسبت به سرنوشت خود حساس باشد. نسبت به آینده خود تدبیر نماید و در امور زندگی اجتماعی از مشورت دیگران غافل نشود. در صورتی که کوتاهی کند و در امور اجتماعی خود از دیگران مشورت نگیرد دچار کاستی می شود.

وی تأکید کرد: می دانیم که مجلس خبرگان یک ساختار شورایی دارد که برای انتخاب و همچنین بر عالی ترین مقام کشور یعنی رهبری نظام نظارت دارد که در قانون اساسی هم پیش بینی شده است و شرکت در انتخابات یعنی شرکت در ساختار شورایی برای مهمترین مسئله یعنی انتخاب رهبر و نظارت بر عالی ترین مقام کشور.

حجت الاسلام مودب ادامه داد: طبیعتا طبق دو آیه فوق، ما وقتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شرکت می کنیم در واقع در ساختار شورایی برای انتخاب رهبر و وضع قوانین شرکت می کنیم و این از امور بسیار مهمی است که خداوند در آیات دیگری هم به آن توصیه کرده اند، به عنوان مثال در آیه «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»(عصر، ۲ و ۳) (مگر آنان که ایمان آورده و کارهای نیک انجام داده و یکدیگر را به حق و استقامت سفارش می‌کنند.) اهمیت مسئله شورا و شرکت در انتخابات را روشن می کند.

ارتباط تقوا و شرکت در انتخابات

وی در ادامه افزود: خداوند در آیه دیگر می فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ»(مائده، ۲) (و باید با یکدیگر در نیکوکاری و تقوا کمک کنید نه بر گناه و ستمکاری و از خدا بترسید که عقاب خدا سخت است.) لذا شاید یکی از مولفه های تقوا شرکت در انتخابات و ساختار شورایی است که از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی، نظامی متکی بر آرای عمومی، رفراندوم ها و انتخابات است. ابراز کرد: انتخابات در کشور ما یکی از عرصه های بسیار مهم و تجلی مشارکت سیاسی مردم است که به حمدالله از اوایل انقلاب، به عنوان یکی از عرصه های تجلی مشارکت وجود داشته و تاکنون هم ده ها انتخابات برگزار شده و عرصه انتخابات برای تقویت رابطه متقابل بین ملت و نظام جمهوری اسلامی، بسیار هم حائز اهمیت است که این رابطه از طریق برگزاری انتخابات تقویت و توسعه یابد.

حیات نظام به همراهی مردم است

وی با اشاره به فرمایشان امام راحل در خصوص انتخابات خاطرنشان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) همواره مردم را به مشارکت در انتخابات توصیه کرده و آنها را صاحبان اصلی نظام دانسته و می فرمودند: شما که نظام را تاسیس کردید باید در انتخابات مشارکت کنید و این مشارکت را ضامن تداوم انقلاب اسلامی دانسته اند که این نکته بسیار اهمیت دارد در واقع ضمانت انقلاب اسلامی در ادامه وابسته به مشارکت مردم است.

حجت الاسلام مودب در ادامه تصریح کرد: همچنین امام راحل، همبستگی بین مردم و دولت را عامل اصلی خنثی کردن توطئه ها و دسیسه های دشمنان (خصوصا دشمنان خارجی) برشمردند. لذا این مشارکت مردم است که زمینه تداوم انقلاب اسلامی را فراهم می کند بنابراین افرادی که علاقمند به سرنوشت خود و ملت هستند، بایستی در انتخابات شرکت کنند.

شرط تحول‌ گرایی مجلس

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اهمیت مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت آقا برای مجلس شورای اسلامی اهمیت خاصی قائل هستند و معتقدند: هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد، مجلسی قوی تر، توانمندتر و موفق تر خواهیم داشت که انتخابات در مجلس خود پایه تحول، پیشرفت و حل مسایل و مشکلات کشور است. طبیعتا اگر این مشارکت در آن حد مطلوب نباشد، این انتظاری هم که از مجلس داریم نباید داشته باشیم. انتظار ما وقتی برای حل مشکلات کشور باید جدی باشد که مشارکت ما هم در انتخابات برای حل آنها تقویت شود.

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری همواره با تاکید بر اینکه همه کسانی که می توانند در انتخابات شرکت کنند، وظیفه دارند در انتخابات شرکت نمایند و حتی دیگران را هم دعوت کنند و به نکته بسیار ظریف و لطیفی اشاره می کنند که اگر انتخابات نباشد، هرج و مرج، ناامنی و دیکتاتوری ایجاد می شود.

تا کنون هم که نظام جمهوری اسلامی این قدر پیشرفت داشته بر اساس همین پشتوانه ها بوده همچنین می فرمایند: انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج و مرج و ناامنی را می گیرد. مردم هم به هیچ عنوان راضی به این شرایط نیستند، پس راه کارش این است که در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم.

وی اذعان کرد: مقام معظم رهبری در جای دیگر فرمودند: مشارکت قوی و پرشور که رقابت واقعی و گاهی دیدگاه های احزاب و جناح های مختلف است، این سلامت حقیقی و امنیت کامل را به همراه دارد و می دانیم که مجلس خبرگان ضمن اینکه بر اساس قانون اساسی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، پشتوانه بسیار مهمی هم برای رهبر انقلاب محسوب می شود.

حجت الاسلام مودب در پایان خاطرنشان کرد: قرآن مجید، روایات و معارف دین، اصولا همه ما را به این نکته رهنمون می کنند که ما مسئولیت خودمان را در جامعه مورد توجه قرار دهیم و بدانیم که مشورت و شرکت در شوراها عین هدایت است و یکی از جلوه های هدایت مشورت است.
روایتی داریم که می فرماید: مشورت منطبق بر مسیر هدایت است. اگر ما انتظار جامعه بهتری را داریم باید در انتخابات مشارکت کنیم و طبق فرمایش حضرت علی (ع) که فرمودند: هیچ پشتیبان و تکیه گاهی بدون مشورت نیست لذا مجلس و شورا هم چنین اهمیتی دارد و همواره باید آن را مورد توجه قرار دهیم.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading