• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر علامه بلاغی (1)


«علامه بلاغى»

علّامه محمد جواد بلاغى نجفى (ت 1352 ه. ق) از علماء بزرگوار نجف و صاحب تفسير ارزشمند «آلاء الرحمن فى تفسير القرآن» مى‏باشد. ايشان در مقدمه تفسير خود، نخستين مبحث را، بحث اعجاز قرآن ذكر مى‏نمايد و به تفصيل آن را مورد بررسى قرار مى‏دهد.
ايشان معتقد است، اعجاز قرآن را بايد از دو نظر مورد بررسى قرار داد، نخست، اعجاز قرآن براى عربها «1» كه چگونه قرآن براى آنها معجزه بوده است، و به ويژه در صدر اسلام و سپس اعجاز قرآن براى تمامى بشر، اعم از عرب و عجم.
در بخش اول، يعنى اختصاص قرآن براى عربها او معتقد است كه در زمان طلوع اسلام در منطقه جزيرة العرب، مهمترين دانش عربها، ادب عربى و تخصص در گفتار زبانى و اساليب كلام بود و از تخصص در هر دانش و علم ديگرى بى بهره بودند، لذا قرآن مى‏بايد نخست، توجه آنها را جلب كند و در اين جهت اعجاز اوليه قرآن، در حوزه، زبان‏شناسى و فصاحت كلام بود و اگر غير از اين بود، عربها از تسليم شدن در برابر قرآن، خوددارى مى‏كردند و آن را به حساب سحر يا صنعتهاى أجنبى مى‏گذاشتند و ايمانى بر آن نمى‏آوردند و لذا اقتضاى حكمت الهى در اين بود كه نخستين مواجهه قرآن با مخاطبانش، در قالبهاى بيانى و بلاغى باشد و مى‏گويد:
عربى كه اسلام دعوت خود را با آنها آغاز كرد، معارف و دانش آنها، منحصر به ادب عربى بود و از سائر علوم و صنايع بى‏بهره بودند ... از اين جهت هر كار خارق العاده‏اى غير از ادب عربى (سخن‏سرائى) براى آنها قابل قبول نبود و به مجرّد
__________________________________________________
- و الدرجة الفصوى من البلاغة على ما يعرفه فصحاء العرب سليقتهم و علماء الفرق بمهارتهم فى فن البيان و أحاطتهم بأساليب الكلام، هذا مع اشتماله على الاخبار عن المغيبات الماضية و الآتيه و على دقائق العلوم الإلهيه و أحوال المبدأ و المعاد و مكارم الاخلاق و الارشاد الى فنون الحكمة العلميه و العمليه ... و عدم اختلافه و تناقضه مع ما فيه من الطول و الامتداد ... و الحق هو الاوّل. ر. ك. به همان قبلى، ص 224
(1)- علّامه بلاغى، خود از اعراب اصيل است و برخلاف علماء عجم زبان، ايشان نكات ادبى و ويژگيهاى زبان عربى را خوب درك مى‏نمايد. ايشان در نجف مى‏زيسته است.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

برخورد با آن، به ذهن آنها مى‏رسيد كه آن مى‏بايد يا سحر باشد، يا مهارتى است كه از بلاد بيگانه براى آنها رسيده است، خواه در صنعت باشد يا در علوم طبيعى و ... لذا ايمانى بر آن به عنوان معجزه الهى نمى‏آوردند و چه بسا شك آنها بيشتر مى‏شد، چون آن كار خارق العاده به همراه دعوى پيامبرى بود .. لذا اقتضاى حكمت الهى بر آن بود كه اعجاز قرآن براى آنها در بلاغت آن باشد و لذا در برابر آن احساس عجز نمود و تسليم الهى شدند «1».

ايشان تأكيد مى‏كند كه قرآن خود بر اين اعجاز، تأكيد دارد و مردم عرب را به آوردن به مانند آن دعوت مى‏كند و با صداى بلند اعلام مى‏كند، هركس مى‏تواند حتى يك سوره مانند قرآن بياورد و اين دعوت خود را در چندين مرحله تكرار مى‏نمايد كه حكايت از صلابت و استوارى قرآن در اعجاز بيانى و بلاغى آن دارد و تاريخ نشان مى‏دهد كه كسى نتوانسته است به دعوت قرآن در آوردن مانند آن پاسخ دهد «2».

علامه بلاغى، سپس به اعجاز قرآن براى همه مردم، اعم از عربها و عجمها اشاره مى‏كند و قرآن را از شش وجه، كتابى فوق العاده و بى‏مانند مى‏داند كه به شرح ذيل مى‏باشد:

1- اعجاز تاريخى:

در اعجاز تاريخى، ايشان معتقد است، اگر قرآن اخبارى از گذشته و ملتهاى منقرض شده، بيان مى‏دارد و آن هم توسط شخص پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم كه امّى بود و در نزد كسى تعليم نديده بود و اين، كار خارق العاده و مهمى است، ولى اعجاز تاريخى قرآن در اين نيست، زيرا چه بسا كسانى ديگرى هم، گرچه با لغزشهاى فراوان،
__________________________________________________
(1)- بلاغى: حكمة كون المعجز للعرب هو القرآن و اما العرب الذين ابتدأت بهم دعوة الاسلام فى حكمة سيرها فى الاصلاح فقد كانت معارفهم نوعا منحصرة بالادب العربى و كانوا خالين من سائر العلوم ... و لذا اقتضت الحكمة الالهيه ان يكون القرآن الكريم هو المعجز المعنون و ... ر. ك. به آلاء الرحمن 1/ 4
(2)- ر. ك به همان، ص 7.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 72

------------------------------------------------------------------------------------------
چنين اخبارى را بيان نمايند، و لكن اعجاز تاريخى قرآن در آن است كه بگويم:
قرآن كريم، در تاريخنگارى خود، برخى از قصه‏هاى را ذكر مى‏كند كه تورات نيز آنها را ذكر كرده و يهوديان و نصاريان معتقدند كه آن مطالب، آسمانى است كه خدا بر موسى نازل كرده و لكن تورات آنها را به همراه خرافات و كفر و بدون سامان، ذكر مى‏كند مانند قصه آدم ... ولى قرآن آنها را با شكل مهذّب و معقول ذكر مى‏نمايد و در قالبى زيبا و پرفايده كه نشانگر آن است كه قرآن وحى الهى است «1».



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading