مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
8- من وحى القرآن
تأليف آيت اللّه سيد محمد حسين فضل اللّه، از عالمان معاصر شيعه و از مبارزان لبنان و به زبان عربى است. او صاحب كتاب الحوار فى القرآن و الاسلام و منطق القوة و داراى سبك تفسيرى هدايتى است. در تفسير وحى القرآن، كمتر به مباحث لغوى، بلاغى و فقهى پرداخته شده، زيرا اهتمام مفسر آن به جنبههاى تربيتى و هدايتى قرآن بوده است.
تفسير من وحى القرآن، شامل تمامى آيات قرآن و داراى گفتار مفسران و بيانگر نكات و دروس تربيتى قرآن است. مسائل كلامى در تفسير من وحى القرآن به دليل حلّ شبهات كلامى و اعتقادى مورد بحث واقع شده و از اخبار اسرائيليات پرهيز شده است. هدف نهايى او، ارائه تفسيرى براى حلّ مشكلات تربيتى و ايجاد حيات اسلامى در بين مسلمانان است، تا وحى قرآن در بين مردم، سودمند واقع شود. «2»
9- تقريب القرآن الى الاذهان
تأليف آيت اللّه سيد محمد حسينى شيرازى، از عالمان معاصر شيعه، به زبان عربى و شامل تمامى آيات قرآن است. تفسير تقريب القرآن الى الاذهان برخوردار از مباحث تربيتى و اخلاقى است كه در شرح و تفسير آيات به لغت، قصص و سبب نزول آنها پرداخته شده است. تناسب آيات به كمك روايات اهل بيت عليهم السّلام روشن شده و در
__________________________________________________
(1). ايازى، همان، ص 132.
(2). همان، ص 753.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 277
--------------------------------------------------------------------------------
آيات فقهى نيز به مباحث فقهى توجه گرديده است.
به مباحث كلامى و اعتقادى در ذيل آيات مربوط به عقايد، اهتمام داشته و مسائل اجتماعى و راهحلهايى را كه قرآن براى جامعه برخوردار از ايمان بيان داشته، تفسير كرده است. تفسير تقريب القرآن الى الاذهان، به جنبه اعتقادى، اجتماعى و هدايتى- تربيتى در تفسير آيات به شكل روان و موجز پرداخته است. «1»