اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٨)
تفسير فلسفى
از جمله تفسيرهاى اجتهادى، تفسيرهاى فلسفى است كه با گرايش و مذاقى فلسفى تدوين شدهاند. در تفسيرهاى فلسفى، از اصول و قواعد فلسفى براى ادراك مفاهيم و مقاصد قرآن، كمك گرفته مىشود. چنين مفسرانى كه با نگرش فلسفى به تفسير آيات مىپردازند، معتقد به يكى از مكتبهاى فلسفى، مانند مكتب مشاء، اشراق و حكمت متعاليه هستند و با توجه به گرايش فلسفى خود، به تفسير آيات اهتمام ورزيدهاند.
در تفسيرهاى فلسفى از شيوه استدلال، در تفسير آيات بهره وافر گرفته مىشود و آيات مربوط به هستى و وجود با تدبّر خاص خود و براساس شيوه فلسفى تفسير مىشود. هرمفسر فيلسوفى، براساس مكتب تفسيرى و به دفاع از مشرب فلسفى خود، آيات موردنظر را تفسير مىكند. برخى تفسيرهاى فلسفى از ويژگى كلامى، عرفانى و روايى نيز برخوردارند، ولى گرايش و صبغه غالب آنها، اسلوب فلسفى است. چنين مفسرانى فيلسوف نيز بهحساب مىآيند.
ابو على سينا كه روش مشاء را داشته، به تفسير سوره ناس و فلق و ديگر سور پرداخته؛ سهروردى كه داراى روش اشراق بوده، در آثار خود به تفسير آيات به سبك خويش مبادرت كرده؛ ملا صدرا نيز تفسير آيات را به سبك حكمت متعاليه ارائه كرده است. به تعدادى از تفسيرهاى فلسفى كه گرايش غالب يا يكى از گرايشهاى آن فلسفى است، اعم از شيعه و اهل سنت، به ترتيب عصر و زمان حيات مفسران آنها اشاره مىشود:
1- تفسير ابن سينا
ابو على سينا، از عالمان قرن چهارم و از متفكّران شيعى است كه در حوزههاى فلسفه، كلام، عرفان، طب و تفسير، آثار گرانقدرى را از خود برجاى گذاشته است. او در تفسير، به بيان معانى برخى از سورهها و آيات با مشرب و گرايش فلسفى پرداخته است كه عبارتند از: تفسير سوره اعلى، اخلاص، فلق، ناس و آيه 11 فصلت و آيه نور و ديگر سور. ابن سينا رساله ديگرى نيز بهنام «النيروزيه فى معانى الحروف الهجائيه» دارد كه مربوط به آغاز سورهها و بيان اسرار آنها است. كتاب التفسير القرآنى و اللغة الصوفية فى فلسفة ابن سينا از حسن عاصى، نيز به بيان مبانى تفسيرى ابو على سينا پرداخته است. «1»