• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

تفاسیر لغوی :


9- تفسير غريب القرآن الكريم‏
تأليف فخر الدين طريحى (م 1087 ق) و به زبان عربى است. طريحى از عالمان شيعه در قرن يازدهم در تفسير و لغت بود. او به تبيين معانى لغات قرآن، به‏ويژه لغاتى كه فهم آن نيازمند دقت و بررسى بيشترى است، پرداخته است. طريحى آثار ديگرى، مانند مجمع البحرين و المشارق الطريحه داشته كه در آنها هم به مباحث لغوى پرداخته است. «3»
__________________________________________________
(1). همان، ص 726.
(2). همان، ص 692.
(3). همان، ص 728.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 230
10- تفسير شبّر
تأليف سيد عبد اللّه شبّر كاظمى نجفى (م 1242 ق) از مفسران بزرگ شيعه در قرن سيزدهم و به زبان عربى است. شبّر داراى سه تفسير است: صفوة التفاسير يا تفسير كبير، كه اكنون به صورت نسخه خطى موجود است؛ تفسير الجوهر الثمين يا تفسير وسيط، كه در بحث تفسيرهاى روايى آمده و تفسير صغير كه معروف به تفسير شبّر است. تفسير صغير كه برگزيده و موجز تفسير وسيط است، به شرح معانى لغوى به صورت ايجاز پرداخته است.
او در تفسير كوچك با سبكى روان پس از ذكر هرآيه، به بيان معانى لغات و كلمات مبهم، مشكل و غريب پرداخته است. معناى كلمات را به اختصار و به صورت گويا بيان كرده است كه براى هرخواننده، فهم معانى آيات، ميسّر مى‏شود. عبد اللّه شبّر، در مواردى، توضيحات تاريخى و روايى را به صورت موجز براى فهم آيات بيان داشته است. تفسير او كه برگزيده از تفسير الجوهر الثمين است، به نكات تفسيرى مهمى در سراسر آيات اشاره مى‏كند و براى همگان مفيد است. «1»
11- معدن الانوار و مشكاة الاسرار
تأليف شيخ محمد صالح برغانى حائرى (م 1271 ق) و به زبان عربى است. او از عالمان بزرگ شيعه در قرن سيزدهم است كه صاحب تفسير بحر العرفان و معدن الايمان و تفسير كنز العرفان فى تفسير القرآن نيز مى‏باشد. تفسير معدن الانوار و مشكاة الاسرار شامل بخشى از قرآن است كه در آن، با سبك بررسى مباحث لغوى به تفسير آيات پرداخته شده است.
__________________________________________________
(1). همان، ص 718.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 231
او كلمات، لغات مشكل، غريب و متشابه را در تفسير خود بررسى كرده است و به نكات نوين در تبيين آنها و ذكر روايات پرداخته و در تفسير آيات و لغات مشكل و غريب، به استشهاد از روايات اهل بيت عصمت عليهم السّلام عنايت داشته است. «1»
تفسيرهاى ديگرى نيز به تبيين لغات قرآن پرداخته‏اند، ولى گرايش و جهت‏گيرى غالب و اصلى آنها لغوى نبوده، بلكه داراى گرايش و جهت‏گيرى ديگرى بوده كه به تفصيل هريك در بخش خاص خود پرداخته مى‏شود. اكنون ضمن اشاره به نام آنها، جهت‏گيرى اصلى‏شان با پيكان مشخص شده، كه عبارتند از:
1- متشابه القرآن،/ عبد الجبّار (م 415 ق)/- كلامى.
2- التبيان فى تفسير القرآن،/ شيخ طوسى (م 460 ق)/- جامع.
3- الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل،/ زمخشرى (م 538 ق)/- بلاغى.
4- المحرر الوجيز،/ ابن عطيه (م 542 ق)/- مأثور روايى.
5- مجمع البيان،/ شيخ طبرسى (م 548 ق)/- جامع.
6- جوامع الجامع،/ شيخ طبرسى (م 548 ق)/- ادبى.
7- متشابه القرآن و مختلفه،/ ابن شهرآشوب (م 583 ق)/- كلامى.
8- التسهيل لعلوم التنزيل،/ ابن جزى (م 741 ق)/- مأثور روايى.
9- البحر المحيط،/ ابو حيان اندلسى (م 574 ق)/- ادبى.
10- بدائع التفسير،/ ابن قيّم (م 751 ق)/- اجتماعى.
11- ارشاد العقل السليم،/ ابو السعود عمادى (م 982 ق)/- بلاغى.
12- روح المعانى،/ آلوسى (م 1270 ق)/- جامع.
13- التحرير و التنوير،/ محمد طاهر عاشورا (م 1393 ق)/- اجتماعى.
14- الوجيز فى تفسير القرآن،/ على محمد على دخيل (معاصر)/- تربيتى.
__________________________________________________
(1). آقابزرگ طهرانى، الذريعه، ج 21، ص 220.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 232
15- تفسير القرآن و اعرابه،/ طه دره (معاصر)/- ادبى.
16- البصائر،/ رستگار جويبارى (معاصر)/- جامع.
17- صفوة التفاسير،/ محمد على صابونى (معاصر)/- جامع.
18- تقريب الاذهان،/ سيد محمد حسينى شيرازى (معاصر)/- تربيتى.



 

مراکز همسو

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading