• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـ حضرت مهدی(ع): :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.

من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 

روش تفسير اجتهادى ‏( روشهاى تفسير قرآن)


روش تفسير اجتهادى ‏( روشهاى تفسير قرآن)
آن‏چنان كه گذشت، تفسير در دوره تابعين و پس از آن، داراى تحوّلات مهمى شد، از جمله اين‏كه ميدان اجتهاد و خردورزى در غنى‏سازى تفسير، رونق فراوان گرفت.
گروهى از مفسران در برابر روش تفسير به مأثور، برآن شدند كه مى‏بايد براى خرد و اجتهاد مفسر، در فهم و تفسير آيات، سهم بيشترى در نظر گرفت. آنان روش تفسير اجتهادى و عقلى را بنيان نهادند. از نگاه اينان، قرآن، تحمل معانى و مفاهيم اجتهادى فراوانى را داشت؛ چنان‏كه از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم چنين نقل شده بود:
القرآن ذلول ذو وجوه فاحملوه على احسن الوجوه؛
قرآن رام است و مى‏تواند داراى وجوه فراوان باشد، آن را به بهترين وجه حمل نماييد.
حضرت على عليه السّلام هم درباره اهميت عقل و خرد، به هنگام دريافت و فهم مبانى و آموزه‏هاى دين فرموده است: الدين لا يصلحه الّا العقل؛ دين را به صلاح نمى‏آورد، مگر عقل. علّامه طباطبائى در اهميت اجتهاد و خردورزى مفسر مى‏گويد:
______________________________
(1). طبرسى، مجمع البيان، مقدمه، فن سوم، ج 1، ص 40.
(2). عبد الواحد آمدى، غرر الحكم و درر الكلم، ج 1، ص 353.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 212
اگر در قرآن تفحص و جست‏وجوى كامل شود و در آياتش دقّت شود، شايد بيش از سيصد آيه وجود دارد كه مردم را به تفكر، تدبّر و تعقّل دعوت كرده و يا به پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم استدلال را براى اثبات حقى و يا از بين بردن باطل و بيهوده‏اى، آموخته؛ خداوند حتى در قرآن براى يك‏بار هم مخاطبين خود را امر نفرموده كه نفهميده، به خدا و يا هرچيز كه از جانب اوست، ايمان آورند و يا كوركورانه راهى را دنبال كنند.
بدين‏سان، گروهى از مفسران، با روش تفسيرى عقلى به تفسيرهاى اجتهادى پرداختند و با گرايش‏هاى متنوع، در حوزه‏هاى متفاوت، علاوه بر بهره بردن از لغت و شأن نزول و روايات معصومين عليهم السّلام، از برداشت‏هاى عقلى و نظرى خود در فهم آيات كمك گرفتند، گرچه اين سبك، در مواردى به خطا رفت و مصداق تفسير به رأى شد، اما تحوّلى مهم در تفسير به حساب مى‏آمد.
با اين‏كه اجتهاد در تفسير پسنديده بود، اما ميزان و حوزه آن، مورد توافق كلى نبود.
برخى آن را در همه‏جا، ارزشمند دانسته و برخى مواردى از آن را نادرست و مصداق تفسير به رأى دانسته‏اند؛ اما همان‏طور كه بيان شد، تفسير اجتهادى با تفسير به رأى متفاوت بود و اجتهاد كه همراه با تدبّر، ژرف‏نگرى و كاوش‏هاى خردورزانه بود، محترم و ارجمند شمرده مى‏شد.
اين گروه از مفسران، از زوايا، ديدگاه‏ها، گرايش‏ها و مذاق‏هاى گوناگون خردورزى، به روش تفسير اجتهادى قرآن نگريستند و به بررسى مباحث ادبى، بلاغى، لغوى، فقهى، كلامى، فلسفى، عرفانى، تربيتى، اجتماعى، علمى و تجربى در قرآن پرداختند كه در نتيجه آن گرايش‏هاى تفسيرى، تفسيرهاى ادبى، بلاغى، لغوى، فقهى، كلامى، فلسفى، عرفانى، تربيتى، اجتماعى و علمى‏تجربى‏
______________________________
(1). طباطبائى، الميزان، ج 5، ص 254.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 213
شكل گرفتند.
برخى تفسيرها نيز چند گرايش را در كنارهم داشتند كه تفسيرهاى جامع نام گرفتند. به‏طوركلى، تفسيرها به دو روش اثرى و عقلى تقسيم شدند.
برخى تفسيرها نقلى و داراى روش اثرى، برخى اجتهادى و داراى روش عقلى و برخى هم هردو چهره را در خود نمايان كردند كه البته يكى از آنها چهره غالب به حساب مى‏آمد.
در تفسيرهاى اجتهادى و عقلى، هركسى براساس گرايش، ديدگاه و كاوش‏هاى خردورزانه خود، در تفسير غور كرد. اديبان، لغويان، بلاغيون، فقيهان، متكلمان، فلاسفه و حكما، عرفا و متصوفه، عالمان اخلاق، جامعه‏شناسان، تاريخ‏نگاران، عالمان تجربى و ديگر دانشمندان اسلامى به فهم و تفسير آيات پرداختند و تفسيرهاى متفاوتى را در ميدان اجتهاد و نظر سامان دادند. از طرفى، بهره بردن از تعقل و تدبّر در قرآن و همساز شدن با روايات اهل بيت عليهم السّلام در رشد و تكامل برخى تفسيرهاى اجتهادى، موجب شكوفايى تفسيرهاى گرانقدرى گرديد.
مجتهدان در تفسير معتقد بودند كه باب اجتهاد در تفسير همواره مفتوح است و تفسير اجتهادى، يعنى تفسير آيات براساس اجتهاد و استنباط از كتاب و سنت و ظاهر لفظ و قراين حاليه و مقاليه و اصول عقليه و بديهيه و تدبّر در آيات. تفسير اجتهادى و عقلى همواره مورد تأييد عالمان بوده، گرچه درباره ميدان و حوزه صلاحيت عقل، توافقى وجود نداشته است. برخى مدركات عقل را در تفسير آيات، پذيرفته‏اند و برخى آن را محدود مى‏دانستند.
در برخى تفسيرهاى اجتهادى به يك جنبه و گرايش نگريسته شده و برخى ديگر، متضمن جنبه‏ها و گرايش‏هاى گوناگون بودند، تعدادى از آنها هم جامع تفسيرهاى عقلى و نقلى شد. تفسيرهاى اجتهادى نيز خود داراى اقسامى هستند كه به شرح‏
روشهاى تفسير قرآن، ص: 214
هريك پرداخته مى‏شود. در معرفى تفسيرهاى اجتهادى كه بيش از صد تفسير در آن بررسى مى‏شود، از كتاب‏هاى الاعلام زركلى، دائرة المعارف تشيع، دانشنامه قرآن‏پژوهى، طبقات المفسرين، الذريعه آقابزرگ، التفسير و المفسرون معرفت و المفسرون حياتهم و منهجهم ايازى استفاده شده است.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 215



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading