• العربية
  • English
  • فارسی
 
«حضرت مهدی(ع)» :

اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٨)

   
 
 
 

چرا امام حسین(ع) را اباعبدالله می خوانند؟


«عبدالله» در لغت به معنی عبد و بنده خداوند است، و «ابا عبدالله» پدر عبد خدا یا پدر بندگی برای خداوند معنا می‌شود که به حضرت سالار شهیدان (ع) گفته میشود .

ابوعبدالله: مشترک بین امام حسین(ع) و امام صادق(ع) است؛ ولی اگر به صورت مطلق در کتب اخبار وارد شود، مراد امام صادق(ع) است و در کتب ادعیه ، مقصود امام حسین است .

به نظر میاید که کنیه «ابوعبدالله» اشاره به مقام عبودیت و بندگی امام حسین (علیه السلام) باشد و به جهت اوج و شکوه و عبودیت عاشقانه او است که با خون خویش ترسیم کرد و بدین جهت اباعبد الله شد ، همانطور که امام صادق علیه السلام نیز به جهت جایگاه علمی و نشر معارف الهی ، به اباعبد الله معروف شد .

نتیجه این‏که کنیه امام حسین (علیه السلام) «ابوعبدالله» بوده، از مسلمات تاریخ است و احتمالاً همان طور که نام ایشان را رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) انتخاب کرد، کنیه ایشان نیز به انتخاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) بوده است. ولی این‏که چرا این کنیه برای ایشان انتخاب شده، ممکن است ایشان فرزندی به نام «عبدالله» داشته ولی معلوم نیست که این کنیه، برگرفته از نام آن فرزند باشد ؛ زیرا آن فرزند در روزها یا ماه‌های پایانی عمر امام حسین (علیه السلام) به دنیا آمد.

برخی از علما گفته اند معتقدند که حضرت سیدالشهدا(ع) معلم توحید است و اگر امام حسین(ع) نبود، بندگی برای خدا باقی نمی ماند و "الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء"؛ یعنی پیامبر، اسلام را بنیان نهاد و آن را کاشت و امام حسین(ع) آن را آبیاری کرد و به پایداری رساند.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading