• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـ حضرت مهدی(ع): :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.

من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 

تفاسیر عرقانی :


به گروهى از تفسيرهاى عرفانى كه گرايش غالب آنها عرفانى و يا يكى از گرايش‏هاى غالب آنها عرفانى است، اعم از شيعه و اهل سنت، به ترتيب عصر و زمان حيات مفسران آنها، اشاره مى‏شود:

1- تفسير القرآن العظيم‏

تأليف سهل بن عبد اللّه تسترى، از عالمان عارف اهل سنت (م 283 ق) است. تفسير تسترى، دربردارنده بخشى از آيات قرآن است، و در مواردى در ذيل برخى آيات، مطالبى را بيان كرده كه پس از جمع‏آورى آنها، به نام تفسير تسترى معروف شده است. او از عارفانى بود كه معتقد بودند در تفسير قرآن مى‏بايد به بطن آن توجه داشت و هر آيه‏اى چه‏بسا داراى ظاهر و باطن است.
تفسير منسوب به تسترى برخاسته از آراى عرفانى او است و در آن كمتر به ظاهر الفاظ، لغت و ادبيات توجه شده است. هدف او، ارائه معانى باطنى و نهفته قرآن به شيوه عرفانى است. «2»
__________________________________________________
(1). روح الله موسوى خمينى، آداب الصلاة، ص 200؛ تفسير سوره حمد، ص 95.
(2). ذهبى، همان، ج 2، ص 385.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 262

----------------------------------------------------------------------------------------
2- لطائف الاشارات‏

تأليف ابو القاسم عبد الكريم بن هوازن قشيرى (م 465 ق) داراى مذهب شافعى و به زبان عربى است. اين تفسير دربردارنده تمامى آيات قرآن و معروف به تفسير قشيرى است. او صاحب كتاب آداب الصوفيه و رسالة القشيرى نيز مى‏باشد. تفسير لطائف الاشارات براساس مذهب صوفيه تدوين شده و سراسر آن، اشارات تفسيرى و اسرار الهى است. او از شعر، لغت، ادبيات و نقل اقوال در تفسير اشارى خود بهره برده است.

قشيرى در عقيده اشعرى و در فقه شافعى بوده است. در مسائل كلام و اعتقادى نيز رأى خويش را در ذيل تفسير آيات ذكر كرده و از احاديث، بدون نقد و بررسى آنها بهره برده است. هدف او در تفسير، بيان نكات اشارى و رمزى براى صوفى است، چرا كه معتقد بود تنها آنها مى‏توانند اين مطالب را درك كنند. او تفسير ديگرى نيز به نام التيسير فى التفسير داشته كه قبل از تفسير لطائف نگاشته شده است. قشيرى نگرش‏هاى اهل تصوف را به ايجاز در ذيل آيات بيان داشته، گرچه ظاهر آن خوشايند است، اما مواردى از آن مستند نيست. «1»



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading